Eerste kerstdiner op school: ‘Een halfuur later belde zijn juf’
Het is spannend, zo’n eerste kerstdiner op school. En dan kan je kleine in al z’n enthousiasme de festiviteiten íets te ver door trekken.
Wist je vast niet: de helft van de Nederlandse kinderen onder de 12 jaar heeft een heftige gebeurtenis meegemaakt. Zo stelt kinderrechtenorganisatie Augeo na onderzoek. Het gaat om ervaringen als een vechtscheiding, seksueel misbruik, emotionele verwaarlozing of zelfmoordpoging van een ouder. Dat is even slikken.
In totaal werden er 660 kinderen van 11 en 12 jaar ondervraagd. Van hen heeft één op de negen kinderen drie ingrijpende ervaringen doorstaan. De gebeurtenis die de meeste kinderen meemaakten, was een (vecht)scheiding. Dit geldt voor een kwart van de ondervraagden. Een andere gebeurtenis die relatief veel voorkwam, namelijk 8 procent, is een huisgenoot die in de gevangenis zit.
De groep kinderen werd niet ondervraagd door professoren die al lang meedraaien in het vak. Opvallend genoeg namen tieners die maar een paar jaar ouder zijn dan de 660 kinderen de taak op zich. Daar kwamen heftige vragen bij kijken, zoals ‘ben je bang voor je ouders?’ of ‘heb je het gevoel dat niemand om je geeft?’ De antwoorden zijn niet minder schokkend, want tien procent van de kinderen geeft aan bang te zijn voor een ouder. En dan is er ook nog eens meer dan tien procent van de ondervraagden die toegeeft dat ze denkt dat niemand om ze geeft.
Het onderzoeksrapport werd gisteren aan Prinses Laurentien en kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uitgereikt. Kalverboer is het met Augeo eens dat er meer moet gebeuren om te stoppen dat kinderen op zo’n jonge leeftijd al zulke ingrijpende ervaringen hebben. Ze stelt dat het probleem vaak bij de ouders ligt, doordat de situaties vaak thuis plaatsvinden. Als het niet mogelijk is de situatie thuis te stoppen dan moeten kinderen een andere veilige plek vinden. Het is dan bijvoorbeeld aan de school om die veiligheid te bieden. Ook dat is niet makkelijk. In het onderzoek komt naar voren dat juffen en meesters vaak niet weten wat er bij hun leerlingen speelt. Zo dacht een docent dat drie kinderen in de klas iets heftigs hebben meegemaakt. Dat bleken er twee keer zoveel.
Bron: NOS