Ellen: ‘De ouders die als een ware Magister-addict iedere (verkeerde) stap van hun kind volgen, zorgen voor de prestatiedruk’

Illustratie bij: Ellen: ‘De ouders die als een ware Magister-addict iedere (verkeerde) stap van hun kind volgen, zorgen voor de prestatiedruk’ Beeld: Paulien van Beusekom
Ellen Rink
Ellen Rink
Leestijd: 4 minuten

Ellen is trajectbegeleider in het voortgezet speciaal onderwijs, thrillerauteur bij uitgeverij De Fontein, moeder van Lewis en Miles (12 en 9) uit een vorige relatie en Sophia (1) en baby Aiden met haar vriend Nils. Volg haar op Instagram.

Lees verder onder de advertentie

Momenteel gaat het in het nieuws over Magister, de app waar middelbare scholen mee werken om informatie te verstrekken. Lewis volgt sinds dit jaar tweetalig havo op een school hier in de buurt en zo kregen ook wij te maken met Magister.

Lees verder onder de advertentie

Een pré

Het rooster vind ik een pré, want zo kan ik precies zien hoe laat Lewis op school moet zijn en hoe laat hij uit is. Ook wanneer er een les uitvalt is dit (tot zover) steeds accuraat in Magister en in het rooster wordt er ook aangegeven of er huiswerk gepland staat. Zeker voor brugklassers die alles qua planning nog onder de knie moeten krijgen, kan het prettig zijn dat ouders meekijken.

Onder ‘Afwezigheid’ staat werkelijk alles in wat je kind doet/vergeet/en zelfs of hij eruit gestuurd is. Het is een stukje waar ik eigenlijk nooit in kijk. Waarom niet? Omdat ik vind dat een opgroeiende puber fouten mag maken. Waarom moet ik daar steeds met mijn neus bovenop zitten? Ja, Lewis is er een aantal keren uitgestuurd. Las ik dat in de app? Nee, dat vertelde hij keurig zelf. Misschien omdat hij weet dat we het anders toch wel kunnen zien, maar dan nog. Ik laat die verantwoordelijkheid bij hem. Voor sommige kinderen is het juist een meerwaarde dat ouders wat strenger erop kunnen toezien dat bepaalde zaken goed gebeuren (of überhaupt gebeuren), maar bij Lewis werkt dit prima.

Lees verder onder de advertentie

Eigen schuld, dikke bult

Het eruit gestuurd worden heeft consequenties, namelijk terugkomen. Lewis heeft al weleens meegemaakt dat hij om 12.00 uur uit was en om 15.00u moest terugkomen. Jammer vriend, eigen
schuld dikke bult. Ging ik me daarmee bemoeien? Nee. Hij ervaart zelf wel dat het klote is om na te
blijven en ik vind dat hij de ruimte moet krijgen om dit te ontdekken. Als het de spuigaten uitloopt en
hij wekelijks moet nablijven dan verwacht ik een telefoontje van school en gaan we op gesprek. Ik vind dat namelijk iets wat niet vergeten mag worden met het gebruik van Magister. Zo van: je kunt het als ouder inzien, dus regel het maar. Als het op school niet goed gaat met mijn kind, wil ik dat nog altijd horen van de mentor. Ik wil niet mijn eigen conclusies hoeven trekken naar aanleiding van een app, Magister moet geen vervanger zijn van persoonlijk contact met docenten of gesprekken op school.

Lees verder onder de advertentie

Ja, Lewis is er een aantal keren uitgestuurd. Las ik dat in de app? Nee, dat vertelde hij keurig zelf

Discussie

De hele discussie is natuurlijk gestart vanwege het inzien van de cijfers. Ik kijk hier nooit bij, want als
Lewis een cijfer terug heeft dan hoor ik het wel. Als het een onvoldoende is, dan kijken we samen waar het is misgegaan en of hij hulp nodig heeft. Wij leggen wat dat betreft geen druk op hem, simpelweg omdat het zíjn schoolgang is en hij er zelf last van krijgt wanneer hij er met de pet naar gooit. Hij begrijpt dit ook. Een lossere begeleiding binnen de kaders blijkt bij Lewis een goede manier
van ondersteunen.

Lees verder onder de advertentie

Vloek en een zegen

Dus Magister, tsja. Zoals zoveel tegenwoordig is het een vloek en een zegen. Het meekijken kan handig zijn, maar ik denk dat het vooral aan de ouders is om hier gezond mee om te gaan. Zíj zorgen voor die prestatiedruk. Laat de verantwoordelijkheid bij je kind, dit is namelijk ook iets dat ze moeten leren in deze leeftijdsfase. Een puber moet zich ook kunnen losmaken van ouders en dit lukt niet als je als een ware Magister-addict iedere stap volgt die je kind (verkeerd) zet. Laat gaan, laat het los. Laat ze fouten maken, laat ze zelf ondervinden wat er gebeurt wanneer ze hun huiswerk niet maken, hun boeken vergeten, eruit gestuurd worden of een onvoldoende halen. Geef ze eigenaarschap over hun schoolgang, geef ze de ruimte om zelf te ontdekken waar ze hulp bij nodig hebben, waar ze tegenaan lopen of wat ze moeilijk vinden.

Magister mag blijven van mij. Ik vertrouw Lewis en laat hem zelf naar mij toe komen als er wat is.
Uiteindelijk vind ik dat het belangrijkst.

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken