Patricia over plakband-metafoor: ‘Dat dit anno 2023 nog steeds gebeurt’

Patricia van Liemt
Patricia van Liemt
Patricia van Liemt
Leestijd: 3 minuten

Patricia van Liemt is radiopresentator, schrijver en moeder van Maria (12) en Phaedra (9). Elke vrijdag schrijft ze rake, eerlijke, grappige en vooral herkenbare columns over haar leven en het moederschap.

Lees verder onder de advertentie

Na moedermelk-gate van de afgelopen twee weken zocht ik mijn heil even op andere plekken dan the usual. Ik liet Facebook en consorten voor wat ze waren, maar om mijn digitale zucht toch te bevredigen zocht ik het veilige LinkedIn wat vaker op. Daar zitten immers de volwassen mensen met echte banen die over serieuze zaken posten. Dat leek me een veilige plek om even tot rust te komen zonder al te veel FOMO. Was I wrong!

Seksuele voorlichting

Ik stuitte op een artikel over seksuele voorlichting waarin de noodklok werd geluid.

Het stuk had de volgende kop: “Ook in Nederland leren christelijke scholieren over de plakband-metafoor: hoe vaker je seks hebt, hoe moeilijker je je later kan binden.”

Deze bevindingen kwamen boven drijven naar aanleiding van de ‘Week van de Lentekriebels’ (u inmiddels wel bekend). Wat blijkt: op reformatorische en evangelische middelbare scholen krijgen jongeren onder andere seksuele voorlichting door middel van de metafoor van plakband. Een leerling vertelt in het artikel hoe zij de metafoor uitgelegd krijgt.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook – Patricia juicht seksuele voorlichting op school toe: ‘3D-versie van de clitoris gaat de klassen rond’ >

Stukje plakband

Tijdens een gastles lieten de voorlichters een stukje plakband langs de kleding van de leerlingen gaan. Waarbij het stukje plakband steeds een beetje viezer werd en uiteindelijk zijn plakkracht verliest. “Kijk hoe vies jullie zijn,” zeiden de voorlichters, wijzend op het stoffige stukje plakband. “Als je zoent in een club of seks hebt, zelfs als je al een schouder aanraakt, ben je vies. Net zoals dit plakbandje.”

Lees verder onder de advertentie

Holy shit!

Anno 2023

In datzelfde artikel lees ik ook dat de plakband-metafoor veelvuldig wordt gebruikt in Amerika. En dat er op TikTok een filmpje hierover al meer dan 3 miljoen keer is bekeken. Alleen gebruiken ze daar een kleine nuance. De plakband-metafoor is vooral van kracht op meisjes.

“Een kleine nuance: de plakband-metafoor is vooral van kracht op meisjes”

Lees verder onder de advertentie

Zucht.

Behalve dat het schadelijk is voor jongeren, vind ik het ook echt heel erg jammer dat dit anno 2023 nog steeds gebeurt, want Nederland staat juíst bekend om onze goede seksuele voorlichting. Laten we daar met z’n allen voor waken. Er zijn gelukkig een aantal seksuologen die het RIVM oproepen om het christelijke lesprogramma van WISeducatie te herzien. En geven daarbij de terechte boodschap mee:

“Op school wordt ook niet meer geleerd dat de aarde plat is.”

Bron: Pointer KRO-NCRV

Lees elke maand de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste tips voor jou en je kids. Abonneer je nu op Kek Mama en krijg tot 45% korting.

Meest bekeken