Joyce: “Het 21 diner van mijn dochter kostte ons een godsvermogen”

26.07.2024 10:20

Het is een bijzondere mijlpaal om de 21e verjaardag van je dochter te vieren en daar bij aanwezig mogen zijn. Joyce kan zich geen 21 diner herinneren uit haar tijd. Misschien 1? Die van haar dochter Billie deed niet onder voor een gemiddeld bruiloftsfeest. “Ons huis werd volledig verbouwd tot partypalace.”

Joyce weet nog wel dat ze haar eigen 21e verjaardag vierde. Gewoon in de woonkamer bij haar ouders thuis. Met een stel vrienden, jongens en meiden. “Dat was een feest zonder aankleding en met niet meer dan een paar kratten bier, grote zakken chips, borrelnoten en worteltjes met dipsaus. Oja, en niet vergeten ‘stiekem roken in huis’. 

Dan mijn dochter die 21 werd. Niet te vergelijken met dat feestje van mij. Waar ik mijn ouders het huis uit joeg, werd van mij verwacht dat ik de hele avond aanwezig was.” 

“Dan moet pap de tafels en stoelen regelen en dan serveer jij ons aan tafel en geef jij tussendoor ook een speech”, had Billie gezegd. “In de speech vertel je dan alle leuke dingen over mij.” Het was eigenlijk niet eens een vraag. Het was meer een verplichte schrijfopdracht.

Billie had een gedetailleerd draaiboek klaarliggen met deze punten: 

  • Uitnodigingen versturen naar de gasten
  • Menu samenstellen en voorproeven
  • Tafeldecoraties uitzoeken online
  • Servies (borden, bestek, glazen) huren
  • Tafelkleed en servetten
  • Drankjes (wijn, cocktails, frisdrank)
  • Voor-, hoofd- en nagerechten, totaal 5 gangen
  • Muziek/speellijst: dj na dessert op terras
  • Stoelen en lange tafel(s)
  • Verlichting (kaarsen, sfeerverlichting)
  • Fotograaf of camera
  • Naamkaartjes voor tafelindeling
  • Cadeaus voor de jarige
  • Bedankjes voor gasten

“Dacht ik het na groep 8 makkelijker te krijgen”, lacht Joyce. “Dat kon ik dus vergeten. De kinderfeestjes – waarbij ik natuurlijk ook ieder jaar bijzonder en groter uitpakte – waren niks vergeleken bij de huidige Tastings, Sweet 16 party’s en andere themafeesten die nu populair zijn.” 

Het hele gezin moest zich dus goed in het zweet werken, om de perfecte Instagram plaatjes voor Billie te creëren. En niemand mocht zonder topoverleg afwijken van het draaiboek. “Er lag een heel schema klaar, uitgewerkt en op papier in bloementhema, … om alvast in de sfeer te komen, haha!

1. Gastenlijst 

De voorbereidingen begonnen twee maanden van tevoren, want er moest veel geregeld en gepland worden om ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos zou verlopen. Nou ja eigelijk meer omdat ze als de dood was dat iets niet zou lukken. De pakketjes online bestellingen druppelde binnen, het leek hier wel een DHL-afhaalpunt.

Billie nodigde haar beste vriendinnen, nichtje, zus, sportmaatjes, reismaatje en haar trouwe clubje oude schoolvriendinnen uit. Geen jongens. De gastenlijst was nog wel een dingetje.

Zorgvuldig werd afgewogen wie er die avond naast elkaar aan tafel konden zitten. Dit zorgde voor een lastige tafelschikking puzzel waar Billie een hele avond mee bezig is geweest. “Ik kan rustig zeggen: er werd een indeling gemaakt in een bepaalde rangorde. Zouden de meiden dat ook door hebben gehad? Ik vroeg me dit af.”

2. Het hele huis als locatie

Gelukkig besloot Billie het feest aan huis te geven. Dit scheelde de huur van een locatie. Het kan nog gekker. Het diner werd in onze tuin gehouden, maar alle vertrekken van het huis werden voor de gasten ingericht. Onze slaapkamer werd logeerkamer en de kamer van Billie was kleedruimte. Ons souterrain werd omgebouwd tot dansvloer met dj boot.

“We kochten op het allerlaatst nog een grote tarp voor slecht weer en zorgden voor sfeervolle verlichting onder het doek, om een magische ambiance te creëren. Jij wil niet weten wat die tarp kostte.” 

3. Minimaal een 5-gangendiner 

Het samenstellen van het menu deden moeder en dochter weken van tevoren. Dit vond Joyce wel 1 van de leukste onderdelen van het 21 diner. “Ik ben een echte foodie en schakelde een bevriende kok in die het 5-gangendiner kon verzorgen. Zelf deed ik de bediening. Van voorgerecht tot dessert, alles moest er perfect uitzien. Uiteraard hielden we ook rekening met dieetwensen van Billie’s gasten. Dat was echt een toestand: geen gluten voor Jasmijn, geen lactose en walnoten voor Maaike, Spoon 0% voor Micky.” 

4. Aankleding in thema 

Billie had gekozen voor hét thema van 2024: Bloemen. Met een lange gedekte tafel met wit tafellinnen, goud bestek en heel veel verse bloemen. De menukaarten en naamkaartjes had ze zelf ontworpen en uitgeprint om het plaatje compleet te maken. “Mijn WhatsApp stroomde over van de Tikkies met teksten als ‘Ik word maar één keer 21 mam!'”

Ook Gwen koos voor bloemenzee als thema voor haar 21 diner >>

Mitzy koos voor het thema Italië, met citroenen als basis van de aankleding 

5. Speeches op commando

Er werd achterlijk veel gedronken, non-stop geproost met champagne en tussen de gerechten door voor iedereen frisse Spoon geserveerd. En ‘op commando’ werd er gespeecht. Billie had de speeches nog net niet zelf geschreven. Veel lachen met dikke tranen.

6. Persoonlijk fotoboek 

Om de avond gedenkwaardig te maken, had Joyce een polaroid-camera gekocht en maakte in de garage die omgetoverd was als photobooth met de meiden een persoonlijk fotoboek voor Joyce. Deze kreeg ze aan het einde van de avond uitgereikt. Weer dikke tranen en veel huggen. En wat zagen de meiden er mooi uit in de prachtigste jurkjes en satijnen pantalons. Na het dessert werd de avond afgesloten met een echte dj. En met nog paar flessen Bottega rose gold.

Ga alvast sparen voor het 21 diner

Is je dochter 15 of 20? Ga dan alvast sparen. Dikke kans dat jij er ook niet onderuit komt een 21 diner of Sweet Sixteen party te verzorgen. En toch, het is een superleuke hype. Hoe bizar ze ook uitpakken als echte partyprinsessen, jouw hulp wordt echt wel gewaardeerd hoor!

Én je kan er de rest van de wereld van laten meegenieten via #Insta.