Het ene kind wil het liefst z’n rapport verstoppen, het ander komt er dolblij mee aanzetten. Ieder rapport is anders, en soms moet je even weten hoe je het moet ‘lezen’. Zo ga je om met het schoolrapport van je kind.
Lees verder onder de advertentie
Gemiddeld zo’n drie keer per jaar krijg je ‘m onder ogen: het schoolrapport van je kind. Elke school heeft een eigen manier van beoordelen en verslag doen. Wat wel voor iedere school geldt, is dat ze moeten werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Dit is sinds een paar jaar verplicht. Met zo’n systeem houdt een school de resultaten van elke leerling, klas en de school zelf bij. Een bekend LVS is bijvoorbeeld het Cito volgsysteem.
Lees verder onder de advertentie
Wat staat er in een rapport?
In een schoolrapport staan de prestaties van jouw kind tijdens die betreffende schoolperiode. Zo zie je hoe de zaken ervoor staan: zijn er dingen verbeterd of moet er ergens harder aan getrokken worden? Er staan Cito-resultaten in het rapport (als de school met dit LVS werkt), maar ook de resultaten van losse toetsen ernaast. Die toetsen gaan over de stof die net in de klas behandeld is. Sommige scholen beoordelen vooral met cijfers, andere werken veel met letters: onvoldoende, zwak, matig, voldoende, ruim voldoende en goed.
Lees verder onder de advertentie
Hoe belangrijk zijn hoge cijfers?
Natuurlijk zeggen cijfers iets over de voortgang van jouw kind op school. Maar een leraar kijkt niet alleen naar deze meetbare cijfers, maar ook naar jouw kind zelf. De persoonlijke ontwikkeling van een leerling telt dus zeker ook mee. Luistert jouw kind goed naar de docent, hoe is zijn inzet, wordt er fijn samengewerkt in groepjes, hoe is de concentratie, helpt jouw kind andere klasgenootjes, enzovoorts. Ook deze eigenschappen worden in een rapport beoordeeld.
Soms is een rapport niet alleen maar een jubelverhaal en vallen de cijfers tegen. Word dan niet meteen boos op je kind – ook niet als je vermoedt dat-ie er met z’n pet naar gegooid heeft. Probeer te achterhalen waar deze jammerlijke resultaten vandaan komen. Zit hij niet lekker in z’n vel? Klikt het niet met de docent? Of kan het verholpen worden met wat extra hulp?
Lees verder onder de advertentie
Hoe beloon je een goed rapport?
Een goed rapport is natuurlijk harstikke fijn en er is niets mis mee om je kleine bolleboos even in het zonnetje te zetten. Haal iets lekkers of koop een klein cadeautje, maar benadruk vooral dat je zo trots bent dat jouw kind zo goed z’n best heeft gedaan. Leg de nadruk dus op de inzet, niet puur op de resultaten.
Iedere moeder heeft geheimen. De een eet stiekem chocolade in de badkamer, de ander liegt over hoeveel schermtijd haar kinderen écht krijgen. Maar sommige geheimen gaan verder dan kleine leugentjes om bestwil. Kaya (36) heeft een bijbaan die niet aan het licht mag komen.
Actrice en zangeres Birgit Schuurman (47) is altijd al druk, druk, druk in haar hoofd geweest. Toch kwam de ADHD-diagnose pas toen ze 45 was. Ze is samen met Sander en moeder van Chico (16) en Jimi (3).
Vandaag start de nieuwe campagne van stichting Hartekind: ‘Elk kinderhart dat stopt, is er één te veel’. Wij spraken ambassadeur, comedian en moeder van een hartekindje Nienke Plas over de roerige start van haar dochter Harley en hoe het nu met haar gaat. “Ik besef elke dag hoeveel geluk we hebben gehad.”
Een slaapfeestje voor zevenjarige meiden: cupcakes versieren, nagels lakken en een film kijken met popcorn. Klinkt als een droom, toch? Tot blijkt dat de matching pyjama’s van het feestje meer weg hebben van lingeriesetjes…
Elke zondag vertelt een moeder over het verhaal achter het bedrag op haar bankrekening. Deze week: Op de betaalrekening van Rabia en Ivar staat precies genoeg om van rond te komen. Het bedrag dat ze verdiende met haar escortwerk tijdens haar studententijd staat veilig op een eigen rekening.
Jitske’s dochter Ivy zit sinds dit jaar op de basisschool. Elke woensdagmiddag hoopt haar dochter met iemand te kunnen spelen maar dit lukt maar zelden. Moet ik me zorgen maken, vraagt Jitske zich af?