Dit moet je weten over kinderen en mobiele telefoons

kinderen-mobiele-telefoon
Redactie Kek Mama
Redactie Kek Mama
Leestijd: 3 minuten

Nu smartphones niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn, sta je als ouders voor een lastige keuze: op welke leeftijd geef je jouw kind een telefoon? Wie betaalt ‘m? En schaf je dan een abonnement of prepaid-kaart aan? Wij zochten het voor je uit.

Lees verder onder de advertentie

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde leeftijd voor kinderen die een mobiele telefoon krijgen 12 jaar is. Ze gaan dan naar de middelbare school, krijgen meer verantwoordelijkheden en zien dat vriendjes ook een mobiel krijgen.
 

Lees verder onder de advertentie

Prepaid?

Maar wat is er nu verstandiger: een prepaid-kaart met beltegoed of een abonnement? Het voordeel van prepaid is dat je vooraf betaalt. Je bepaalt zelf hoe hoog de telefoonrekening is en hoeveel tegoed jouw kind per week kan opmaken. Nadeel: op is op. Met een abonnement hoef je hier niet bang voor te zijn, maar je kunt wel ineens een hoge telefoonrekening op de mat krijgen wanneer jouw kind over de belminuten heengaat.
 

Lees verder onder de advertentie

Lees ook
Bijna 40% van de moeders is verslaafd aan haar mobiel

 

Bang voor hoge rekening

Die hoge rekening, daar blijken veel ouders bang voor te zijn: onderzoek laat zien dat 59 procent van de 500 ondervraagde ouders een prepaid-kaart voor kinderen jonger dan 12 jaar het meest geschikt vindt. Een abonnement zonder internet heeft bij 7 procent de voorkeur en slechts 5 procent vindt een abonnement het handigst. De rest van de ouders vindt een abonnement met gebruikslimieten of een aansluiting waarbij enkel bepaalde nummers bereikbaar zijn de juiste keuze.
 

Lees verder onder de advertentie

Nibud

En wie betaalt het apparaat (en het beltegoed/abonnement) eigenlijk? Bij kinderen onder de 12 zie je dat voornamelijk de ouders de kosten op zich nemen of de kinderen een klein deel laten betalen. Van de kinderen van 12+ betaalt 20 procent alle verbruikskosten zelf, heeft het Nibud onderzocht. Ondanks dat vindt het kenniscentrum wel dat je áltijd duidelijke afspraken moet maken. Ze hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet.

Lees verder onder de advertentie

Bespreek samen:

  • Hoe hoog de maandelijkse vergoeding is als je een bedrag per maand geeft.
  • Hoe je dit geld geeft: contant, op de bankrekening, of als een kaart of code.
  • Wie betaalt als jouw kind over zijn bundel gaat (als je een abonnement heeft afgesloten) of wie extra prepaidkaarten betaalt als je kind meer nodig heeft dan je normaal per maand geeft.
  • Wie de telefoonkosten betaalt als jouw kind zelfstandig op vakantie gaat.
  • Wanneer je verwacht dat jouw kind even belt, sms’t of whatsAppt: elke dag na school? Of alleen als er iets is?
  • Of je ook (een deel van) de bel- en sms-kosten betaalt als je kind naar vrienden belt.
  • Of je ook meebetaalt aan een internetbundel op de telefoon.
  • Wie het toestel betaalt: kan je kind voor een bepaald bedrag zelf een telefoon uitzoeken? Of krijgt hij jouw oude mobiel?
  • Wanneer het tijd is voor een nieuwe telefoon.
  • Wie betaalt als de telefoon kapot gaat of kwijtraakt.

Meest bekeken