Elsa: ‘Ik schrok me kapot toen ik via de babyfoon zag wat de oppas deed’
De oppas in de gaten houden via de babyfoon, je kunt het eigenlijk niet maken. Toch deed Elsa het, en daar is ze achteraf gezien heel dankbaar voor.
Een boterham, een bakje muesli of een lekker stuk fruit: een ontbijtje helpt je om de dag goed te starten. Niet alleen komt daarmee je spijsvertering weer op gang na een nacht slaap, ook zorgt een voedzaam ontbijt ervoor dat je de dag met energie kunt beginnen. Best schokkend dus, als je weet dat maar liefst een kwart van de kinderen niet of nauwelijks voldoende voedzaam ontbijt krijgt.
Daarvoor kunnen verschillende redenen zijn. Ouders die bijvoorbeeld weinig tijd hebben om ’s ochtends ontbijt te maken, waardoor dat langzaamaan een gewoonte wordt – die helaas niet heel gezond is. Maar er kan ook een verdrietige oorzaak spelen. Zo hebben sommige gezinnen simpelweg geen budget voor het ontbijt, en slaan het om die reden over.
Op een lege maag is het echter stukken moeilijker concentreren. En laat dat nou nét enorm belangrijk zijn voor schoolgaande kinderen – zij zijn immers nog in de groei en moeten zich volop ontwikkelen. Bovendien is de schooltijd naast leuk ook spannend, omdat er goede schoolresultaten moeten worden behaald. Juist voor kinderen is dat ontbijt in de ochtend dus ontzettend belangrijk. Een gebrek aan een voedzaam ontbijt kan dan ook vervelende gevolgen hebben, zoals concentratieproblemen en leerachterstanden. En het gaat trouwens niet alleen maar om die schoolresultaten: ontbijten is ook belangrijk voor de langere termijn. Het verkleint namelijk de kans op overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziektes, blijkt uit onderzoek.
Heel belangrijk dus, om de dag goed te starten. Dat vindt Blue Band – hét merk voor ouders met opgroeiende kinderen – ook. Daarom wil het merk ontbijtproblematiek onder de aandacht brengen en bespreekbaar maken. Omdat Blue Band honderd jaar bestaat, komen ze met een te gekke ‘Smeer een Broodje Doneer’-campagne. Het werkt simpel: ieder verkocht Blue Band-kuipje van 500 gram draagt bij aan de donatie van in totaal 100.000 ontbijtjes aan het Nationaal School Ontbijt (NSO)*, voor kinderen die het nodig hebben. De campagne past daarmee helemaal bij het motto van het NSO, namelijk ‘elk kind een gezond ontbijt, elke dag’. Kortom: door simpelweg zelf Blue Band op je boterham te smeren,
helpen jij en je gezin ándere kinderen. Zo kan iedereen er zeker van zijn dat hun kinderen genoeg essentiële vetten en goede voedingsstoffen binnenkrijgen voor een gezond en actief leven. En dat voelt goed, toch?
Meer weten over deze campagne? Klik hier.
*Voor elke verkochte kuip Blue Band Halvarine of Goede Start 500 van gram doneert Blue Band 10 cent aan het Nationaal Schoolontbijt (tot een maximum van één miljoen kuipjes). Elk ontbijtje voor het Nationaal Schoolontbijt heeft een waarde van 1 euro. Zo doneert Blue Band een totale waarde van 100.000 ontbijtjes.