Elsa: ‘Ik schrok me kapot toen ik via de babyfoon zag wat de oppas deed’
De oppas in de gaten houden via de babyfoon, je kunt het eigenlijk niet maken. Toch deed Elsa het, en daar is ze achteraf gezien heel dankbaar voor.
Vanaf groep 3 leert je kind op school rekenen, maar als je merkt dat-ie er al eerder aan toe is, kan je het omgaan met cijfers natuurlijk al eerder stimuleren. Hoe? Wij geven tips.
Thuis, op de fiets of in de auto: laat je kind overal tellen en zorg ervoor dat er al spelenderwijs rekensommetjes ontstaan. Helpt-ie mee met het dekken van de tafel? Tel dan samen de borden, vorken, lepels en bekers en vraag vervolgens of het er genoeg zijn: moet er bijvoorbeeld iets bij of juist af? Zo leert je kind heel snel bij en het is nog gezellig ook.
Merk je dat je kind al goed kan tellen, probeer dan ook eens terug óf met sprongetjes (2, 4, 6, 8) te tellen.
Als kinderen (bijna) jarig zijn, weten ze meestal al op heel jonge leeftijd hoe oud ze worden. Vanaf een jaar of 5 (eerder of later kan natuurlijk ook – dat ligt aan je kind) kun je ook eens vragen of-ie weet hoe oud hij vorig jaar of twee jaar geleden was. En hoe oud wordt-ie vólgend jaar? Voordeel: aan twee handen en tien vingers heb je genoeg. Maakt ’t net wat makkelijker.
En dat kan iets heel simpels zijn: huisnummers bijvoorbeeld, prijzen in de winkel of telefoonnummers. Vraag of je kind ze kan opnoemen en probeer het wat ingewikkelder te maken door twee cijfers bij elkaar op te laten tellen.
En dan vooral de ouderwetse bordspellen als Mens-Erger-Je-Niet en Ganzenbord. Hiermee oefent je kind synchroon tellen. Ook Domino is goed voor de rekenontwikkeling van je kind. Tip: ga wel altijd voor de juniorversies.
Bron: zwijsen.nl / wijzeroverdebasisschool.nl