Je bent in de supermarkt en je kind blijft maar vragen om koekjes, chips of snoep – en hoewel je steeds nee zegt, zwicht je uiteindelijk toch. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Uit onderzoek van Spoony, dat als missie heeft om kinderen vaker en gevarieerd gezond te laten eten, blijkt dat de helft van de ouders dit overkomt.
Lees verder onder de advertentie
Ruim vijfhonderd ouders werden ondervraagd, met kinderen tussen de vier en twaalf jaar. Bijna alle kinderen (88%) vragen hun ouders in de supermarkt om iets lekkers in de kar te leggen. Het gaat dan in bijna driekwart van de gevallen om een product dat de ouder niet wil kopen. Vooral koekjes, snoep en toetjes zijn gewild bij kinderen. Eén op de drie probeert zijn ouders over te halen door te zeggen dat hun vriendje of vriendinnetje het wél krijgt.
Lees verder onder de advertentie
Slecht, slechter, slechtst
Onderdeel van het onderzoek was ook een experiment waarbij kinderen een supermarkt bezochten met een bodycam. Op die manier kon door de ogen van het kind bekeken worden op welke manier zij in de supermarkt in aanraking kwamen met ongezonde verleidingen.
De meeste ouders die aan het onderzoek meededen, waren verbaasd over de uitkomst. Zo ontdekte iemand dat zijn kind niet eens meer wist wat hij moest kiezen, omdat het ongezonde aanbod veel te groot was: ‘De keuze is slecht, slechter of slechtst.’’
Lees verder onder de advertentie
Aantrekkelijke plaatjes
Gelukkig is er ook wat positief nieuws te melden. Want uit het onderzoek bleek dat kinderen namelijk óók oog hebben voor groenten en fruit. Eén op de vijf blijft bij dat schap stilstaan en weet dat die producten gezond zijn – en ook best wel lekker.
Maar: hoewel sommige kinderen om een banaan of appel zullen vragen, willen de meeste kinderen toch iets ongezonds. De verleiding van die kleurrijke producten, voorzien van aantrekkelijke plaatjes, is nou eenmaal heel groot.
Lees verder onder de advertentie
‘Gezonde keuzes belangrijk’
Verder werd duidelijk dat veel kinderen de afgelopen maanden zijn aangekomen, omdat scholen en sportclubs dicht gingen en ze veel thuis kwamen te zitten. Daardoor was er niet alleen sprake van minder beweging, maar aten de kinderen ook meer ongezonde tussendoortjes.
Lees verder onder de advertentie
Het is volgens de onderzoekers daarom juist nu belangrijker dan ooit om gezonde keuzes te maken. Veel ouders zijn het daarmee eens, want meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan behoefte te hebben aan meer gezonde producten voor hun kinderen in de supermarkt.
Danique Bossers (32) is CEO van mode-imperium Most Wanted en maakt de podcast Unfinished Business met verloofde Pieter Musters. Ook is Danique open over de ziekte endometriose, waar ze aan lijdt en aan geopereerd is. Ze maakte een podcastaflevering met specialist Maddy Smeets over deze slopende ziekte.
Anne-Marie en haar vriendin Laura verwachten in april hun eerste kindje en zoals veel aanstaande ouders, wilden ze graag een 3D-echo laten maken. In de ochtendshow met Mattie en Marieke deelde de zwangere nieuwslezeres haar eerste (en waarschijnlijk laatste) ervaring met de welbekende 3D-echo.
Er zijn van die vrouwen die meteen wisten: “Een dochter, dat past perfect bij mij!” Niet zo gek, want ze hadden al een zwak voor roze glitterjurkjes, vlechtkunst op topniveau en high tea’s met mini-sandwiches.
Kelly (30) is al twaalf jaar samen met haar grote liefde Sander (31). Zij gunt hem één keer per jaar een avontuurtje buiten de deur, omdat ze weet dat het helemaal goed zit tussen hen twee.