Tsja, die schermtijd. Het blijft een omstreden onderwerp. Uit onderzoek blijkt dat peuters veel woorden (tot wel 1000 per dag!) mislopen door schermgebruik. Hoe komt dat eigenlijk? Zo horen toch ook woorden in de filmpjes die ze kijken?
Lees verder onder de advertentie
Ja, ze horen woordjes, maar daar leren ze geen taal van spreken. Kinderen leren taal niet zomaar, maar door interactie met volwassenen en met elkaar. Hoe meer tijd er naar een scherm wordt gekeken, hoe minder gesproken en gecommuniceerd wordt – en dat remt de taalontwikkeling van jonge kinderen flink af. Volgens de studie kan een peuter wel 1000 woorden per dag missen door uren op een scherm te turen.
Lees verder onder de advertentie
Wat doet al dat schermkijken met je kind?
Langdurige schermtijd kan zorgen voor slechtere concentratie, een verhoogde gevoeligheid voor prikkels en verstoorde zintuigverwerking. Het nieuwe onderzoek wijst ook op een grote invloed op de taalontwikkeling. Met een ‘kindermeter’ om hun pols volgden onderzoekers de interacties van peuters met hun ouders. Zo bleek dat per schermminuut er gemiddeld zeven woorden, vijf geluidjes en een waardevolle ouder-kind interactie verloren ging. Schermtijd bleek een directe concurrent van de communicatie tussen ouders en kind.
Voor je kind zijn die constante woordjes, gesprekken en directe interacties broodnodig om taal en betekenis te leren. Waar volwassenen bij een nieuwe taal op hun al eigen gemaakte taal kunnen terugvallen, ontdekken kinderen helemaal vanaf nul. Ze moeten zonder context begrijpen wat “kom je aan tafel?” betekent of wat “klaar” inhoudt. Zonder veelvuldig praten en interactie missen ze een hoop taal die hen helpt de wereld om hen heen te begrijpen.
Lees verder onder de advertentie
En nu? Tips voor balans
Schermen helemaal vermijden is lastig, maar minder is beter. De onderzoekers adviseren maximaal een uur schermtijd per dag voor kinderen onder de drie jaar, maar het liefst een stuk minder. Dit verschilt natuurlijk per onderzoek, want andere onderzoekers zeggen dat kinderen onder de twee jaar helemaal geen schermtijd moeten krijgen. Kijk wat voor jullie werkt en haalbaar is. Wel kun je ervan uitgaan dat minder altijd beter is.
Bied in plaats van een scherm activiteiten zoals samen lezen, zingen en spelen aan. Wil je toch de tv aanzetten? Maak er dan iets interactiefs van: zing mee met liedjes, herhaal zinnetjes of praat over de show zodra het scherm uit is. Zo haal je toch nog waardevolle leermomenten uit die schaarse schermtijd.
Nederlandse kinderen en schermtijd
In Nederland zitten ook de allerkleinsten gemiddeld al 100 minuten per dag voor een scherm. En vaak beginnen ze daar steeds vroeger mee. De WHO-richtlijn is duidelijk: geen schermtijd onder de 2 jaar en maximaal een uur per dag tot 5 jaar.
Je kent ze wel: die vaders die hun kind zonder jas in de regen laten staan omdat ‘ie toch een sterke weerstand moet opbouwen. Of die vrolijk in slaap vallen terwijl hun peuter met een schaar aan de haal gaat.
Soms denk je alles perfect te hebben geregeld, totdat je een gigantische fout ontdekt als het al te laat is. Het overkwam Ilma met haar zorgvuldig voorbereide geboortekaartjes.
Tikkies krijgen voor minuscule bedragen, het gebeurt dus écht. Het overkwam Suzan, die hierdoor nooit meer normaal kan kijken naar haar nieuwe collega.
Niemand zit erop te wachten: muizen in huis! Of je nou als de dood bent voor de diertjes of het gewoon vies vindt, muizen in huis wil je niet. Salomé had ze toch.
De tijd dat moeders automatisch thuis bleven bij de kinderen, terwijl vaders de kost verdienden, ligt ver achter ons. Sterker nog, steeds meer gezinnen kiezen ervoor dat beide ouders fulltime werken.