
Yolanthe: ‘Hij stond daar, zijn kleine handje op de kist, tranen over zijn wangen’
Yolanthe Cabau woont met zoon Xess (9) in Los Angeles. In deze column deelt ze haar ervaringen als single moeder en carrièrevrouw.
Plaatjes van kinderidolen zijn binnenkort niet meer te zien op verpakkingen van ‘ongezonde’ producten voor kinderen jonger dan 7 jaar. Dat staat in een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen van de Reclame Code Commissie.
Bedrijven hebben uiterlijk anderhalf jaar de tijd om de aanpassing door te voeren.
De Consumentenbond, die lid is van de Reclame Code Commissie, heeft de afspraken niet ondertekend. “Ze zijn slap”, zegt Babs van der Staak tegen de NOS. “Vanwege die richtlijnen, maar ook omdat allerlei andere reclame – winacties, kleurtjes en figuurtjes – nog wel gewoon mogen. Het is niet normaal waaraan kinderen allemaal worden blootgesteld in de supermarkt. Als je als ouder het koek- en snoepschap overslaat, kom je vervolgens nog langs ijsjes, vla en zoet broodbeleg met allerlei marketing erop. En vergeet de ontbijtgranen niet, die ook in veel gevallen ongezond zijn.”
Lees ook
Driftbui in de supermarkt: herkenbare foto van vader wordt massaal geliket >
Ook vindt de bond de overgangstermijn van anderhalf jaar veel te lang duren. “Fabrikanten hebben zich hier al jaren op kunnen voorbereiden.” De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) erkent het probleem, maar het kost volgens een woordvoerder nu eenmaal veel tijd om ‘alle koppen binnen de branchevereniging bij elkaar te krijgen’.
Bron: NOS