Elsa: ‘Ik schrok me kapot toen ik via de babyfoon zag wat de oppas deed’
De oppas in de gaten houden via de babyfoon, je kunt het eigenlijk niet maken. Toch deed Elsa het, en daar is ze achteraf gezien heel dankbaar voor.
Zit je dan, tegenover de juf of meester om in tien schamele minuten te horen of je kind naar behoren presteert. Hoe zorg je er op zo’n moment voor dat je de tijd goed benut? Kek Mama geeft tips.
Want die paar minuten zijn voorbij voordat je er erg in hebt.
Door bijvoorbeeld al een paar vragen op papier te zetten of van te voren met je partner en kind te praten over welke zaken besproken moeten worden. Hoe is het gedrag van je kind op school? Heeft hij het naar z’n zin? Heeft hij Veel vriendjes/vriendinnetjes? Is-ie verlegen? Veel op de voorgrond? Heeft-ie extra begeleiding nodig? Allemaal zaken die je je af kunt vragen.
Een goede sfeer zet de toon. Je hoeft heus niet met een doos Merci aan te komen, maar geef de leerkracht in kwestie subtiel een compliment. Over z’n manier van lesgeven, bijvoorbeeld. En probeer daarnaast geen negatieve houding aan te nemen maar juist in oplossingen te denken.
Helemaal niet als de juf of meester strooit met vakjargon. Als je iets niet begrijpt: vraag door, daarvoor zit je er.
Lees ook
Je kind inschrijven voor de basisschool: zo werkt dat
Want hoe graag je ook tot in de details wil weten waar je kind mee bezig is, voor een leerkracht die in een week tijd dertig kinderen moet bespreken, is het onmogelijk om alles over iedereen paraat te hebben. En bovendien: je hebt maar tien minuten.
Zijn jullie tijdens het gesprek niet aan alle onderwerpen toegekomen of heb je nog vragen over wat de leerkracht heeft verteld? Dan mag je altijd een vervolgafspraak maken.