Elsa: ‘Ik schrok me kapot toen ik via de babyfoon zag wat de oppas deed’
De oppas in de gaten houden via de babyfoon, je kunt het eigenlijk niet maken. Toch deed Elsa het, en daar is ze achteraf gezien heel dankbaar voor.
Een chocoladeletter als schoencadeautje of een Playstation: de meningen over wat ‘normaal’ is voor Sinterklaascadeaus lopen nogal uiteen. Hoe zorg je ervoor dat je je kind niet teveel verwent met Sinterklaas?
Het opvallende is, volgens orthopedagoog-generalist Fiona Craenen, dat dat vooral een punt is bij ouders, en niet bij kinderen. “Kinderen zijn op het moment suprême meestal blij met wat ze krijgen.” Niet dat daar volgens haar een normaal in is; die hangt af van de normen en waarden van de ouders – en hun mogelijkheden. Fiona: “Belangrijk is dat je kinderen op voorhand vertelt dat Sinterklaas niet alles kan betalen. Laat je kinderen daarom cadeaus uitzoeken in verschillende prijscategorieën. Nee, natuurlijk krijgen ze niet alles, maar dat is meteen een les omgaan met teleurstellingen.”
Dat het ene kind nu eenmaal meer krijgt met Sinterklaas dan het andere, is niet te voorkomen, stelt ze. “Blijf daarom bij jezelf, en houd vast aan de afspraken die je hebt gemaakt. Bouw er vooral veel gezelligheid omheen, zodat de cadeaus niet centraal staan.”
Zelf hanteert ze, met kinderen van zes, tien en twaalf, altijd een vast budget. “En met de kinderen heb ik afgesproken hoe vaak ze hun schoen mogen zetten, en wanneer. Wel zo duidelijk.
Lees ook:
Voor jong en oud: 11x originele Sinterklaassurprises >
Natuurlijk, ook haar kinderen vragen weleens waarom klasgenoten elke dag hun schoen mogen zetten, en zij ‘maar’ twee keer per week. Fiona’s antwoord: “Bij iedereen is het anders, dit is bij ons de afspraak.” Prima te behappen voor kinderen, denkt ze: “In ieder gezin gelden sowieso andere regels.” Een keer spontaan extra schoen zetten, kan altijd nog, vindt ze. “Bedenk vooral: als je je gek laat maken door hoe anderen het doen, is het einde zoek.”
Meer opvoedtips? Schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >