Het lijkt tegenwoordig wel de nieuwe norm: kids die op de basisschool al bezig zijn met skincare en make-up. Terwijl de een het schattig vindt, maakt een kwart van de ouders zich grote zorgen over die jonge beauty-experts in spe.
Lees verder onder de advertentie
Vooral social media wordt genoemd als oorzaak. Maar liefst 89 procent van de ouders wijst naar influencers als de grote aanstichters. Haibu, de webshop voor professionele haar- en beautyproducten, vroeg ouders naar hun mening in een onderzoek. De meningen blijken nogal verdeeld.
Lees verder onder de advertentie
Te jong voor een beauty-routine?
Meer dan de helft van de ouders (55 procent) vindt dat make-up en skincare toch echt iets voor na de dertiende verjaardag is. Maar ja, vertel dat maar eens aan je kind als alle klasgenootjes al weten wat een serum is. Het blijkt namelijk dat kinderen steeds jonger beginnen met beautyproducten, en de druk komt niet alleen van TikTok en Instagram. Vriendjes en vriendinnetjes spelen net zo goed een rol, want bijna 40 procent van de ouders merkt dat hun kind de neiging krijgt om met skincare te beginnen door wat hun vriendjes doen.
Niet alleen social media beïnvloedt de skincare-routine van je kroost. Nee, ouders spelen zelf ook een hoofdrol. Ruim twee derde (67 procent) van de ouders geeft hun kinderen namelijk zelf een spoedcursus gezichtsverzorging en make-up. En dan heb je ook nog die een op de vijf die het totaal onnodig vindt om er lesjes in te geven. Zij laten hun kinderen het zelf uitzoeken. Wat opvallend is, is dat 43 procent van de ouders niet alleen skincare en make-up bij hun kids aanmoedigt, maar zelfs producten voor hen koopt.
Lees verder onder de advertentie
Wat zeggen professionals?
Dermatoloog Marjolein Leenarts is daar wat minder enthousiast over. “Bespreek wat ze willen gebruiken en waarom ze dat willen. Wellicht kan je helpen met het zoeken naar een fijn product dat mild is voor de huid”, zegt ze. Maar ze waarschuwt ook: “Als dermatoloog vind ik het totaal onnodig dat kinderen op jonge leeftijd allerlei huidverzorgingsproducten gebruiken. Een gezonde huid heeft niet veel nodig. Sommige ingrediënten kunnen de huidbarrière beschadigen, irritatie veroorzaken of zelfs eczeem uitlokken. Ik zeg altijd: hoe meer producten je gebruikt, hoe groter de kans op allergieën. Bovendien is de kinderhuid nu eenmaal gevoeliger.”
Veel ouders zien het probleem niet bij zichzelf, maar leggen de schuld bij – hoe kan het ook anders – social media. Een kwart van de ouders maakt zich echt zorgen over de invloed van influencers op het zelfbeeld en gedrag van hun kinderen. En terecht, want maar liefst 89 procent denkt dat social media ervoor zorgt dat kinderen te jong beginnen met skincare en make-up. Daarom wil 60 procent van de ouders dat er duidelijk op verpakkingen staat dat bepaalde producten niet geschikt zijn voor kinderen. En 43 procent zou het liefst zien dat kinderen onder de twaalf überhaupt geen beautyproducten kunnen kopen.
Lees verder onder de advertentie
Kortom, of het nu gaat om een speelse glitteroogschaduw of een serieus huidverzorgingsritueel – veel ouders blijven twijfelen: is het nu eigenlijk wel nodig? En als je het dus een dermatoloog vraagt, is het antwoord: nee, het is niet nodig. Een ding is zeker: de discussie over skincare en make-up bij kinderen is voorlopig nog niet voorbij.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Zodra je als moeder denkt dat je alles onder controle hebt, gaat het mis. Het overkwam ook de 32-jarige Fien. Ze maakte een gigantische smakkerd met de fiets, haar peuter én haar baby. Maar dat was volgens haar nog niet eens het ergste, want wat er daarna gebeurde zorgde voor nóg meer frustratie.
Sommige kinderen zijn zó aan hun moeder gehecht dat je bijna zou denken dat er een onzichtbaar touwtje tussen hen in zit. Heb jij zo’n moederskindje? Astrologen beweren dat dit te maken kan hebben met het sterrenbeeld van je kind.
Kleine financiële misverstanden kunnen onverwacht grote gevolgen hebben voor persoonlijke relaties. Zo betekende een Tikkie van 7,50 euro het einde van een vriendschap voor Elanor.
Als moeder zou je je soms het liefst willen opsplitsen om je kind niet achter te hoeven laten, ook al weet je dat ie in goede handen is. Vooral bij oma. Althans, dat hoop je dan altijd maar. Toen Vanessa (35) thuis kwam, was de oppas van haar driejarige zoontje nergens te bekennen..
Je zou denken dat de royals alles in huis hebben wat hun hartje begeert én nog een beetje meer. Maar wanneer Koningin Máxima terugblikt op haar tijd als kersverse moeder, doet ze een bijzondere onthulling.
Rachel Siwaletti, op Instagram beter bekend als interieur-influencer De Huismuts, deelt verdrietig nieuws: er zit niks anders op dan haar huis te verkopen. “Het is de plek waar we nog zoveel dromen hadden.”