Als je het thuis wat anders aanpakt dan de doorsnee moeder, kun je er donder op zeggen dat je daar commentaar op krijgt. Dus legt Amanda maar weer eens uit waarom haar kinderen geld verdienen als kidfluencers.
Lees verder onder de advertentie
Amanda:
“Waarom ik mijn verhaal alleen anoniem wil vertellen? Omdat er nog een beetje een taboe rust op kidfluencing. Mijn kinderen Sem (5), Max (4) en Puck (2) doen het leuk op foto’s. En ik word door verschillende kledingmerken betaald om content te maken, om zo hun nieuwe collecties te promoten. We zijn daar echt in gegroeid.
Lees verder onder de advertentie
Fotoshoots
Voor Sem kreeg ik schattige sneakers als kraamcadeautje; volwassen schoenen in de allerkleinste maat. In die tijd hadden we niet zoveel geld voor newborn fotoshoots, dus ik ging zelf met mijn mobieltje aan de slag. Ik denk dat ik wel honderd foto’s had genomen, maar eentje sprong er echt uit: hij greep zijn voeten met een brutale glimlach. Ik postte de foto, tagde het merk en kreeg al snel een berichtje met de vraag of ze de foto mochten delen. Als trotse moeder vond ik dat enig en ik maakte een account aan, speciaal voor Sem. Aan inkomsten dacht ik niet: ik was allang blij wanneer we gratis spulletjes kregen om te posten.
Hij was bijna een halfjaar toen zijn account de tienduizend volgers aantikte: een magisch nummer blijkbaar, want ineens kreeg ik verschillende berichtjes van merken waarbij er werd gevraagd naar mijn tarieven. Ze wilden me betalen voor babyfoto’s!
Mijn vriend en ik hebben er goed over gepraat: gaan we dit doen? En hoe ver willen we erin gaan? We dachten aanvankelijk aan een extra zakcentje, voor vakanties. Daarvoor zou ik dan een of twee gesponsorde posts per maand uploaden, zonder enige druk voor Sem. Maar het is natuurlijk heel verleidelijk als iemand je 1500 euro biedt voor een foto op de feed en twee korte video’s op Instagram Stories. Nu doe ik wekelijks een gesponsorde post.
Lees verder onder de advertentie
Flink salaris
Mijn vriend vond het in het begin wel lastig: ‘Die kleine heeft een beter salaris dan ik’, zei hij. Hij snapte echt niet waarom één post meer oplevert dan veertig uur buffelen. Gelukkig is hij er het voordeel van gaan inzien. Hoewel het zou kunnen, wil hij zijn baan niet opgeven.
“Kleding hoef ik niet voor ze te kopen, ze krijgen zoveel gratis. Net als speelgoed en zelfs fietsen”
Lees verder onder de advertentie
We hebben een account voor de jongens en eentje voor Puck, beide met meer dan honderdduizend volgers, al doen meisjes het veel beter op Instagram. Wat de likes betreft, maar ook qua sponsordeals. We zetten de helft van hun inkomsten apart, voor hun studie of aanbetaling van een eigen huisje later. Van de rest maken we ons gezinsleven comfortabeler; een grotere gezinsauto voor mij, een nieuwe badkamer en fijne vakanties. Kleding hoef ik niet voor ze te kopen, ze krijgen zoveel gratis. Net als speelgoed en zelfs fietsen.
Ik ben er als manager voltijds mee bezig, en de kinderen op woensdagmiddag en zaterdag. Ja, dat geeft soms een bepaalde druk: ze moeten er dan wel staan, ook als ze er geen zin hebben in ‘die stomme foto’s’ en liever bij een vriendje spelen. Soms koop ik ze om, met snoep of schermtijd, zodat ze toch met een brede glimlach poseren. Ik weet dat andere moeders daar een mening over hebben.
‘Pas maar op dat je niet vies wordt, anders kan je niet op de foto’, sneerde een moeder laatst tegen Max. Dat vond ik vervelend, maar vooral omdat er andere moeders bij waren. Ik schaamde me: gaat een foto boven hun plezier? Helaas wel. Dankzij Instagram hoef ik immers niet buiten de deur te werken. We hebben geen idee hoelang de kinderen nog fotogeniek blijven, echt gaan protesteren of Instagram zijn populariteit behoudt. Daarom probeer ik er nu het maximale uit te halen.”
87% van de moeders in Nederland heeft te maken met momshaming, blijkt uit onderzoek van Kek Mama. Dat vond de redactie zó schokkend, dat ze een campagne is gestart: Kek Mama lanceert mombracing, de tegenhanger van momshaming, en roept alle moeders op om elkaar voortaan te steunen in plaats van te bekritiseren.
Yolanthe Cabau is niet alleen een succesvolle actrice, presentatrice én Kek Mama columnist, maar vooral een liefdevolle moeder. Haar zoontje Xess Xava, die ze samen met ex-man Wesley Sneijder heeft, is haar grote trots. Maar zoals dat tegenwoordig helaas vaker gaat op sociale media, krijgt ook hij te maken met ongevraagde meningen en ongepaste opmerkingen.
Soms doe je als ouders iets waar je later spijt van hebt. Of waar je je enigszins voor schaamt. Zo ook Dilara, die door een actie niet bepaald meer goed bekend staat op de school van haar dochters.
Als de school belt flitsen er tachtig scenario’s door je hoofd, geen van alle goede. Gelukkig is er niet altijd sprake van rampspoed. Zoals bij Mieke (39), moeder van Merel (15) en Xavi (3).
Je kent het wel: je doet even snel een boodschap en tegen de tijd dat je thuiskomt, is er een klein drama ontstaan. Maar dit keer geen omgekieperd pak melk of een kleuter die zijn knuffel kwijt is. Nee, er is ingebroken! Of toch niet?
Marloes (33) is redacteur bij Kek Mama en woont met vriend, peuter (3) en baby (10 maanden) in Arnhem. Ze schrijft in haar columns over hoe ze het hoofd boven water houdt in haar chaotische gezinsleven en de overgang van één naar twee kinderen. Deze week over: de eerste wendag op de basisschool.
Patrick (53) is schrijver van romans en freelance tv-redacteur. Hij woonde over de hele wereld en heeft vijf kinderen. Voor zijn column put hij uit een oneindige bron van even herkenbare als opmerkelijke verhalen over het vaderschap.