Als je het thuis wat anders aanpakt dan de doorsnee moeder, kun je er donder op zeggen dat je daar commentaar op krijgt. Dus legt Amanda maar weer eens uit waarom haar kinderen geld verdienen als kidfluencers.
Lees verder onder de advertentie
Amanda:
“Waarom ik mijn verhaal alleen anoniem wil vertellen? Omdat er nog een beetje een taboe rust op kidfluencing. Mijn kinderen Sem (5), Max (4) en Puck (2) doen het leuk op foto’s. En ik word door verschillende kledingmerken betaald om content te maken, om zo hun nieuwe collecties te promoten. We zijn daar echt in gegroeid.
Lees verder onder de advertentie
Fotoshoots
Voor Sem kreeg ik schattige sneakers als kraamcadeautje; volwassen schoenen in de allerkleinste maat. In die tijd hadden we niet zoveel geld voor newborn fotoshoots, dus ik ging zelf met mijn mobieltje aan de slag. Ik denk dat ik wel honderd foto’s had genomen, maar eentje sprong er echt uit: hij greep zijn voeten met een brutale glimlach. Ik postte de foto, tagde het merk en kreeg al snel een berichtje met de vraag of ze de foto mochten delen. Als trotse moeder vond ik dat enig en ik maakte een account aan, speciaal voor Sem. Aan inkomsten dacht ik niet: ik was allang blij wanneer we gratis spulletjes kregen om te posten.
Hij was bijna een halfjaar toen zijn account de tienduizend volgers aantikte: een magisch nummer blijkbaar, want ineens kreeg ik verschillende berichtjes van merken waarbij er werd gevraagd naar mijn tarieven. Ze wilden me betalen voor babyfoto’s!
Mijn vriend en ik hebben er goed over gepraat: gaan we dit doen? En hoe ver willen we erin gaan? We dachten aanvankelijk aan een extra zakcentje, voor vakanties. Daarvoor zou ik dan een of twee gesponsorde posts per maand uploaden, zonder enige druk voor Sem. Maar het is natuurlijk heel verleidelijk als iemand je 1500 euro biedt voor een foto op de feed en twee korte video’s op Instagram Stories. Nu doe ik wekelijks een gesponsorde post.
Lees verder onder de advertentie
Flink salaris
Mijn vriend vond het in het begin wel lastig: ‘Die kleine heeft een beter salaris dan ik’, zei hij. Hij snapte echt niet waarom één post meer oplevert dan veertig uur buffelen. Gelukkig is hij er het voordeel van gaan inzien. Hoewel het zou kunnen, wil hij zijn baan niet opgeven.
“Kleding hoef ik niet voor ze te kopen, ze krijgen zoveel gratis. Net als speelgoed en zelfs fietsen”
Lees verder onder de advertentie
We hebben een account voor de jongens en eentje voor Puck, beide met meer dan honderdduizend volgers, al doen meisjes het veel beter op Instagram. Wat de likes betreft, maar ook qua sponsordeals. We zetten de helft van hun inkomsten apart, voor hun studie of aanbetaling van een eigen huisje later. Van de rest maken we ons gezinsleven comfortabeler; een grotere gezinsauto voor mij, een nieuwe badkamer en fijne vakanties. Kleding hoef ik niet voor ze te kopen, ze krijgen zoveel gratis. Net als speelgoed en zelfs fietsen.
Ik ben er als manager voltijds mee bezig, en de kinderen op woensdagmiddag en zaterdag. Ja, dat geeft soms een bepaalde druk: ze moeten er dan wel staan, ook als ze er geen zin hebben in ‘die stomme foto’s’ en liever bij een vriendje spelen. Soms koop ik ze om, met snoep of schermtijd, zodat ze toch met een brede glimlach poseren. Ik weet dat andere moeders daar een mening over hebben.
‘Pas maar op dat je niet vies wordt, anders kan je niet op de foto’, sneerde een moeder laatst tegen Max. Dat vond ik vervelend, maar vooral omdat er andere moeders bij waren. Ik schaamde me: gaat een foto boven hun plezier? Helaas wel. Dankzij Instagram hoef ik immers niet buiten de deur te werken. We hebben geen idee hoelang de kinderen nog fotogeniek blijven, echt gaan protesteren of Instagram zijn populariteit behoudt. Daarom probeer ik er nu het maximale uit te halen.”
87% van de moeders in Nederland heeft te maken met momshaming, blijkt uit onderzoek van Kek Mama. Dat vond de redactie zó schokkend, dat ze een campagne is gestart: Kek Mama lanceert mombracing, de tegenhanger van momshaming, en roept alle moeders op om elkaar voortaan te steunen in plaats van te bekritiseren.
Danique Bossers (32) is CEO van mode-imperium Most Wanted en maakt de podcast Unfinished Business met verloofde Pieter Musters. Ook is Danique open over de ziekte endometriose, waar ze aan lijdt en aan geopereerd is. Ze maakte een podcastaflevering met specialist Maddy Smeets over deze slopende ziekte.
Anne-Marie en haar vriendin Laura verwachten in april hun eerste kindje en zoals veel aanstaande ouders, wilden ze graag een 3D-echo laten maken. In de ochtendshow met Mattie en Marieke deelde de zwangere nieuwslezeres haar eerste (en waarschijnlijk laatste) ervaring met de welbekende 3D-echo.
Elke moeder kent zo’n strijd. Zo’n totaal onnodige, maar toch eindeloos durende strijd met een peuter. En als je dan ook nog eens commentaar krijgt van een onbekende op straat doet dat je spreekwoordelijke emmer helemaal overlopen. Jade (30) vertelt er meer over.
Waterparels, ook wel bekend als Orbeez of water beads, zijn kleine, kleurrijke balletjes die water absorberen en in omvang toenemen. Hoewel ze populair zijn als sensorisch speelgoed, kunnen ze ook gevaarlijk zijn.
Er zijn van die vrouwen die meteen wisten: “Een dochter, dat past perfect bij mij!” Niet zo gek, want ze hadden al een zwak voor roze glitterjurkjes, vlechtkunst op topniveau en high tea’s met mini-sandwiches.