In een wereld waarin schermen overal om ons heen zijn, lijkt het vermijden van schermtijd voor kinderen een onmogelijke taak. Volgens een onderzoek van Netwerk Mediawijsheid zet maar liefst 91 procent van de ouders met jonge kinderen hun kleintjes voor een scherm.
Lees verder onder de advertentie
Maar waarom? Nou, volgens veel ouders is het gewoon handig. Even een momentje voor henzelf terwijl de kinderen bezig zijn met hun virtuele avonturen.
Te veel schermtijd
Begrijpelijk, maar ook zorgwekkend, vindt wetenschappelijk onderzoeker dr. Anouk Tuijnman: “Hoewel de beweegredenen van ouders te begrijpen zijn, zijn zij zich mogelijk niet voldoende bewust van de behoeften van het kind en de potentiële negatieve langetermijneffecten op zijn of haar ontwikkeling, op bijvoorbeeld lichamelijk- of taalgebied.”
Anouk ziet dat ouders vaak digitale media inzetten voor hun kinderen op de momenten die hen goed uitkomen, bijvoorbeeld tijdens het koken of het schoonmaken. Het gemiddelde digitaal mediagebruik bij jonge kinderen tussen de 0 en 6 jaar bedraagt 1 uur en 51 minuten per dag, waarvan 1 uur en 39 minuten voor een scherm en 12 minuten voor luisteren naar media of bellen zonder beeld.
“Echter, te veel schermtijd op jonge leeftijd kan de slaap verstoren, de taalontwikkeling remmen en mogelijk leiden tot lichamelijke klachten”, waarschuwt Anouk. “Ouders geven ook aan dat ze digitale media gebruiken om hun kinderen af te leiden bij negatieve emoties, zoals verveling of irritatie. Maar zo missen kinderen belangrijke leermomenten. Juist op jonge leeftijd moeten ze leren omgaan met hun emoties en leren om iets zelfstandig te doen als ze zich vervelen.”
Anouk adviseert juist om net als bij offline activiteiten ook samen online activiteiten te ondernemen. “Zo is samen tv kijken ontspannend voor ouders en kinderen. Het draagt ook bij aan een actieve mediaopvoeding,” vertelt dr. Anouk Tuijnman. “Als ouders vroeg inzetten op een gezonde mediabalans, dan levert dat op lange termijn het meeste op. In de kleutertijd zijn kinderen nog heel flexibel. Het vraagt wel om een actieve en consequente aanpak van de ouders.”
Lees verder onder de advertentie
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Danique Bossers (32) is CEO van mode-imperium Most Wanted en maakt de podcast Unfinished Business met verloofde Pieter Musters. Ook is Danique open over de ziekte endometriose, waar ze aan lijdt en aan geopereerd is. Ze maakte een podcastaflevering met specialist Maddy Smeets over deze slopende ziekte.
Anne-Marie en haar vriendin Laura verwachten in april hun eerste kindje en zoals veel aanstaande ouders, wilden ze graag een 3D-echo laten maken. In de ochtendshow met Mattie en Marieke deelde de zwangere nieuwslezeres haar eerste (en waarschijnlijk laatste) ervaring met de welbekende 3D-echo.
Elke moeder kent zo’n strijd. Zo’n totaal onnodige, maar toch eindeloos durende strijd met een peuter. En als je dan ook nog eens commentaar krijgt van een onbekende op straat doet dat je spreekwoordelijke emmer helemaal overlopen. Jade (30) vertelt er meer over.
Waterparels, ook wel bekend als Orbeez of water beads, zijn kleine, kleurrijke balletjes die water absorberen en in omvang toenemen. Hoewel ze populair zijn als sensorisch speelgoed, kunnen ze ook gevaarlijk zijn.
Er zijn van die vrouwen die meteen wisten: “Een dochter, dat past perfect bij mij!” Niet zo gek, want ze hadden al een zwak voor roze glitterjurkjes, vlechtkunst op topniveau en high tea’s met mini-sandwiches.