Of veel ouders zich zorgen maken over financiële verleidingen via apps, games en social media? Uit het onderzoek ‘Leren omgaan met geld’ van de Volksbank blijkt van wel. Bijna vier op de tien denkt zelfs dat hun kind zich laat beïnvloeden door social media bij het (willen) kopen van spullen.
Lees verder onder de advertentie
In opdracht van de Volksbank vroeg Panelwizard ruim 1.300 Nederlanders van 25 jaar en ouder met kinderen van 4 t/m 14 jaar over (leren) omgaan met geld. Op de vraag of hun zoon of dochter weet wanneer ze online ergens voor moet betalen – zoals aankopen in een spel of de Apple Store – laat 43,1% weten het daarmee eens te zijn. Een kleine 21% is het daar helemaal mee eens, 12,2% is neutraal en 12,1% laat weten het er niet mee eens te zijn.
Lees verder onder de advertentie
Beïnvloeding social media
Dat ouders zich zorgen maken over de online aankopen en de invloed van influencers wordt wel duidelijk uit het onderzoek. Op de vraag ‘Ik maak mij zorgen over alle online financiële verleidingen’ antwoordt bijna 50% van de ouders namelijk bevestigend (36,9% antwoordt eens en 10,8% geeft aan het hier helemaal mee eens te zijn).
Lees verder onder de advertentie
Ook wordt gevraagd of ouders denken dat hun kind zich laat beïnvloeden door social media bij het (willen) kopen van spullen, door bijvoorbeeld influencers. Daarop antwoordt 44% positief: 33% is het ermee eens en 11,6% is het hier helemaal mee eens. Slechts 11,9% van de ouders geeft aan dit dat niet zo is.
Het is aan ouders om hun kinderen te wapenen tegen de gevaren van online aankopen. De meesten vinden dat ze voldoende kennis hebben om hun kind te wapenen tegen beïnvloeding door reclame, gevaren van achteraf betalen en WhatsApp-fraude. Maar liefst 91,5% zegt genoeg te weten om zijn of haar kind meer te kunnen leren over beïnvloeding door reclame op tv, social media en online.
Lees verder onder de advertentie
Ruim een derde weet onvoldoende of niets over geldezels, waarbij criminelen specifiek jongeren vragen om geld door te sluizen via hun eigen bankrekening. Verder geven twee op de tien ouders aan onvoldoende of niets te weten over in-game aankopen en beïnvloeding door influencers. Datzelfde geldt voor oplichting via social media door nepadvertenties en ‘Word snel rijk – filmpjes’ op Instagram of TikTok.
Behoefte aan hulp
Over welke onderwerpen ouders hun kind het afgelopen jaar ook daadwerkelijk iets hebben geleerd staat met stip op 1 het belang van sparen (68,1%). De mogelijkheid om geld te verdienen volgt met 51% en op de derde plek staat – met 39,8% – hoe je beïnvloed kunt worden via bijvoorbeeld reclame. Meer leren over het gevaar van oplichting/fraude via whatsapp, social media en betaalverzoeken staat op de vierde plek, met 25,6%. Van alle ouders die meededen aan het onderzoek laat meer dan de helft (56%) weten behoefte te hebben aan hulp om hun kind te leren omgaan met geld.
Lees verder onder de advertentie
Mogelijkheden en valkuilen
Trendstrateeg Lieke Lamb, van Future Expertise Center, zegt hierover: “Kennis is het beste wapen tegen oplichting en de sterkste beveiliging voor een verantwoorde geldhuishouding. Het is gunstig als kinderen al op jonge leeftijd de waarde van geld kennen. Maar ze moeten óók de patronen, de belangen en de gevaren goed uitgelegd krijgen. Met tot de verbeelding sprekende voorbeelden leert de nieuwe generatie het best wat de mogelijkheden en valkuilen zijn.”
Of hun zoon of dochter weleens wat online koopt of betaalt en zo ja, op welke manier geeft maar liefst tweederde (68,9%) aan dat hun kind nooit wat online koopt of betaalt. Een kleine 5% zegt dat hun kind via de Apple Store/Play Store via het account van de ouders iets koopt of betaalt en iets meer dan 1% antwoordt dat hun kind via de Apple Store/Play Store betaalt met een eigen account.
Waar volgens de ouders hun kind veel geld aan uitgeven? Het meeste gaat naar snoep en snacks (36,5%), daarna volgen kleine speeltjes/accessoires/gadgets (32,6%) en games of apps (of aankopen in een game of app, 24,1%).
Ontvang elke maand Kek Mama met korting en gratis verzonden op jouw deurmat! Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.
Yolanthe Cabau is niet alleen een succesvolle actrice, presentatrice én Kek Mama columnist, maar vooral een liefdevolle moeder. Haar zoontje Xess Xava, die ze samen met ex-man Wesley Sneijder heeft, is haar grote trots. Maar zoals dat tegenwoordig helaas vaker gaat op sociale media, krijgt ook hij te maken met ongevraagde meningen en ongepaste opmerkingen.
Soms doe je als ouders iets waar je later spijt van hebt. Of waar je je enigszins voor schaamt. Zo ook Dilara, die door een actie niet bepaald meer goed bekend staat op de school van haar dochters.
Als de school belt flitsen er tachtig scenario’s door je hoofd, geen van alle goede. Gelukkig is er niet altijd sprake van rampspoed. Zoals bij Mieke (39), moeder van Merel (15) en Xavi (3).
Je kent het wel: je doet even snel een boodschap en tegen de tijd dat je thuiskomt, is er een klein drama ontstaan. Maar dit keer geen omgekieperd pak melk of een kleuter die zijn knuffel kwijt is. Nee, er is ingebroken! Of toch niet?
Marloes (33) is redacteur bij Kek Mama en woont met vriend, peuter (3) en baby (10 maanden) in Arnhem. Ze schrijft in haar columns over hoe ze het hoofd boven water houdt in haar chaotische gezinsleven en de overgang van één naar twee kinderen. Deze week over: de eerste wendag op de basisschool.
Patrick (53) is schrijver van romans en freelance tv-redacteur. Hij woonde over de hele wereld en heeft vijf kinderen. Voor zijn column put hij uit een oneindige bron van even herkenbare als opmerkelijke verhalen over het vaderschap.