Of veel ouders zich zorgen maken over financiële verleidingen via apps, games en social media? Uit het onderzoek ‘Leren omgaan met geld’ van de Volksbank blijkt van wel. Bijna vier op de tien denkt zelfs dat hun kind zich laat beïnvloeden door social media bij het (willen) kopen van spullen.
Lees verder onder de advertentie
In opdracht van de Volksbank vroeg Panelwizard ruim 1.300 Nederlanders van 25 jaar en ouder met kinderen van 4 t/m 14 jaar over (leren) omgaan met geld. Op de vraag of hun zoon of dochter weet wanneer ze online ergens voor moet betalen – zoals aankopen in een spel of de Apple Store – laat 43,1% weten het daarmee eens te zijn. Een kleine 21% is het daar helemaal mee eens, 12,2% is neutraal en 12,1% laat weten het er niet mee eens te zijn.
Lees verder onder de advertentie
Beïnvloeding social media
Dat ouders zich zorgen maken over de online aankopen en de invloed van influencers wordt wel duidelijk uit het onderzoek. Op de vraag ‘Ik maak mij zorgen over alle online financiële verleidingen’ antwoordt bijna 50% van de ouders namelijk bevestigend (36,9% antwoordt eens en 10,8% geeft aan het hier helemaal mee eens te zijn).
Lees verder onder de advertentie
Ook wordt gevraagd of ouders denken dat hun kind zich laat beïnvloeden door social media bij het (willen) kopen van spullen, door bijvoorbeeld influencers. Daarop antwoordt 44% positief: 33% is het ermee eens en 11,6% is het hier helemaal mee eens. Slechts 11,9% van de ouders geeft aan dit dat niet zo is.
Het is aan ouders om hun kinderen te wapenen tegen de gevaren van online aankopen. De meesten vinden dat ze voldoende kennis hebben om hun kind te wapenen tegen beïnvloeding door reclame, gevaren van achteraf betalen en WhatsApp-fraude. Maar liefst 91,5% zegt genoeg te weten om zijn of haar kind meer te kunnen leren over beïnvloeding door reclame op tv, social media en online.
Lees verder onder de advertentie
Ruim een derde weet onvoldoende of niets over geldezels, waarbij criminelen specifiek jongeren vragen om geld door te sluizen via hun eigen bankrekening. Verder geven twee op de tien ouders aan onvoldoende of niets te weten over in-game aankopen en beïnvloeding door influencers. Datzelfde geldt voor oplichting via social media door nepadvertenties en ‘Word snel rijk – filmpjes’ op Instagram of TikTok.
Behoefte aan hulp
Over welke onderwerpen ouders hun kind het afgelopen jaar ook daadwerkelijk iets hebben geleerd staat met stip op 1 het belang van sparen (68,1%). De mogelijkheid om geld te verdienen volgt met 51% en op de derde plek staat – met 39,8% – hoe je beïnvloed kunt worden via bijvoorbeeld reclame. Meer leren over het gevaar van oplichting/fraude via whatsapp, social media en betaalverzoeken staat op de vierde plek, met 25,6%. Van alle ouders die meededen aan het onderzoek laat meer dan de helft (56%) weten behoefte te hebben aan hulp om hun kind te leren omgaan met geld.
Lees verder onder de advertentie
Mogelijkheden en valkuilen
Trendstrateeg Lieke Lamb, van Future Expertise Center, zegt hierover: “Kennis is het beste wapen tegen oplichting en de sterkste beveiliging voor een verantwoorde geldhuishouding. Het is gunstig als kinderen al op jonge leeftijd de waarde van geld kennen. Maar ze moeten óók de patronen, de belangen en de gevaren goed uitgelegd krijgen. Met tot de verbeelding sprekende voorbeelden leert de nieuwe generatie het best wat de mogelijkheden en valkuilen zijn.”
Of hun zoon of dochter weleens wat online koopt of betaalt en zo ja, op welke manier geeft maar liefst tweederde (68,9%) aan dat hun kind nooit wat online koopt of betaalt. Een kleine 5% zegt dat hun kind via de Apple Store/Play Store via het account van de ouders iets koopt of betaalt en iets meer dan 1% antwoordt dat hun kind via de Apple Store/Play Store betaalt met een eigen account.
Waar volgens de ouders hun kind veel geld aan uitgeven? Het meeste gaat naar snoep en snacks (36,5%), daarna volgen kleine speeltjes/accessoires/gadgets (32,6%) en games of apps (of aankopen in een game of app, 24,1%).
Ontvang elke maand Kek Mama met korting en gratis verzonden op jouw deurmat! Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.
Danique Bossers (32) is CEO van mode-imperium Most Wanted en maakt de podcast Unfinished Business met verloofde Pieter Musters. Ook is Danique open over de ziekte endometriose, waar ze aan lijdt en aan geopereerd is. Ze maakte een podcastaflevering met specialist Maddy Smeets over deze slopende ziekte.
Anne-Marie en haar vriendin Laura verwachten in april hun eerste kindje en zoals veel aanstaande ouders, wilden ze graag een 3D-echo laten maken. In de ochtendshow met Mattie en Marieke deelde de zwangere nieuwslezeres haar eerste (en waarschijnlijk laatste) ervaring met de welbekende 3D-echo.
Elke moeder kent zo’n strijd. Zo’n totaal onnodige, maar toch eindeloos durende strijd met een peuter. En als je dan ook nog eens commentaar krijgt van een onbekende op straat doet dat je spreekwoordelijke emmer helemaal overlopen. Jade (30) vertelt er meer over.
Waterparels, ook wel bekend als Orbeez of water beads, zijn kleine, kleurrijke balletjes die water absorberen en in omvang toenemen. Hoewel ze populair zijn als sensorisch speelgoed, kunnen ze ook gevaarlijk zijn.
Er zijn van die vrouwen die meteen wisten: “Een dochter, dat past perfect bij mij!” Niet zo gek, want ze hadden al een zwak voor roze glitterjurkjes, vlechtkunst op topniveau en high tea’s met mini-sandwiches.