
Dit is de beste leeftijd om zwanger te worden
We hebben het allemaal wel eens gehoord: ‘De biologische klok tikt!’ Maar is er écht een beste leeftijd om zwanger te worden?
De coronapandemie heeft grotere sporen achtergelaten dan je zou denken. Het is een verdrietig feit: kinderen die tijdens de coronaperiode (2020-2022) peuter waren, hebben een kleinere woordenschat ontwikkeld dan hun leeftijdsgenootjes van voor de pandemie.
En de ‘coronababy’s’? Die lopen vaak achter op sociaal-emotioneel vlak. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. “Wij hebben gezien dat bij peuters de woordenschat na corona echt een stuk kleiner is dan de woordenschat van peuters voor corona”, vertelt onderzoeker Anika van der Klis in het NOS Radio 1 Journaal. En nee, dat ligt niet aan de ouders. Het gebrek aan sociale contacten is de grote boosdoener.
Peuters leren niet alleen van papa en mama. Opa, oma, vriendjes, zelfs dat kindje dat altijd in de speeltuin aan het schommelen is – ze zijn allemaal belangrijk. “Het is ook heel belangrijk dat een kind heel veel verschillende gesprekspartners heeft”, legt Van der Klis uit. De één zegt mok, de ander zegt beker. Al die verschillende benamingen zorgen ervoor dat een kind uiteindelijk een rijkere woordenschat ontwikkelt.
En tja, die uitjes naar speeltuinen, zwemlessen en dagjes uit naar de kinderboerderij? Die werden tijdens corona ineens een no-go. Hierdoor misten kinderen allerlei nieuwe woorden en situaties om van te leren.
Bij baby’s die zijn geboren in de coronatijd speelde er iets anders. De onderzoekers ontdekten dat deze kinderen na corona meer moeite hadden met hun sociaal-emotionele ontwikkeling. En dat is best een dingetje, want juist die vaardigheden – zoals samenwerken, emoties controleren en vriendjes maken – zijn cruciaal voor hun geluk en prestaties op school.
Hoe kwamen de onderzoekers hierachter? Door ouders vragenlijsten te laten invullen. “Hoe snel kalmeert je kindje als het overstuur is? Is je baby vaak angstig? Huilt ze veel?” De antwoorden waren duidelijk: baby’s die tijdens of net na de pandemie werden geboren, hadden vaker sociaal-emotionele uitdagingen. De onderzoekers denken dat stress in het gezin of bij moeders tijdens de zwangerschap hierin een grote rol speelt.
Het slechte nieuws: deze achterstanden verdwijnen niet zomaar. Een peuter heeft woorden nodig om vriendjes te maken en op school mee te komen. Gelukkig is er ook goed nieuws. Van der Klis en haar team pleiten voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld door meer focus op taal en lezen.
Dit kun je zelf doen:
“Ouders denken vaak dat kinderen leren van tv-kijken, maar de taal- en sociaal-emotionele vaardigheden gaan dan niet vooruit. Als je die achterstanden wilt inlopen, is het veel beter om ze met vriendjes te laten spelen. Van tv-kijken leren kinderen niet de taal- of sociale vaardigheden die ze nodig hebben”, benadrukt Van der Klis.
Dus hop, televisie uit en naar de speeltuin! Zo kunnen we er samen voor zorgen dat deze generatie alles krijgt wat ze nodig hebben – van woordenschat tot knuffels.
Bron: NOS.
Ga voor me-time met Kek Mama Magazine!