Woordenschat en emotieregulatie: dit zijn de gevolgen van de coronapandemie voor kinderen

gevolgen coronapandemie kinderen Bron: Pexels
Elsemieke Tijmstra
Elsemieke Tijmstra
Leestijd: 3 minuten

De coronapandemie heeft grotere sporen achtergelaten dan je zou denken. Het is een verdrietig feit: kinderen die tijdens de coronaperiode (2020-2022) peuter waren, hebben een kleinere woordenschat ontwikkeld dan hun leeftijdsgenootjes van voor de pandemie. 

Lees verder onder de advertentie

En de ‘coronababy’s’? Die lopen vaak achter op sociaal-emotioneel vlak. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. “Wij hebben gezien dat bij peuters de woordenschat na corona echt een stuk kleiner is dan de woordenschat van peuters voor corona”, vertelt onderzoeker Anika van der Klis in het NOS Radio 1 Journaal. En nee, dat ligt niet aan de ouders. Het gebrek aan sociale contacten is de grote boosdoener.

Lees verder onder de advertentie

Mok of beker?

Peuters leren niet alleen van papa en mama. Opa, oma, vriendjes, zelfs dat kindje dat altijd in de speeltuin aan het schommelen is – ze zijn allemaal belangrijk. “Het is ook heel belangrijk dat een kind heel veel verschillende gesprekspartners heeft”, legt Van der Klis uit. De één zegt mok, de ander zegt beker. Al die verschillende benamingen zorgen ervoor dat een kind uiteindelijk een rijkere woordenschat ontwikkelt.

Lees verder onder de advertentie

En tja, die uitjes naar speeltuinen, zwemlessen en dagjes uit naar de kinderboerderij? Die werden tijdens corona ineens een no-go. Hierdoor misten kinderen allerlei nieuwe woorden en situaties om van te leren.

Coronababy’s

Bij baby’s die zijn geboren in de coronatijd speelde er iets anders. De onderzoekers ontdekten dat deze kinderen na corona meer moeite hadden met hun sociaal-emotionele ontwikkeling. En dat is best een dingetje, want juist die vaardigheden – zoals samenwerken, emoties controleren en vriendjes maken – zijn cruciaal voor hun geluk en prestaties op school.

Lees verder onder de advertentie

Hoe kwamen de onderzoekers hierachter? Door ouders vragenlijsten te laten invullen. “Hoe snel kalmeert je kindje als het overstuur is? Is je baby vaak angstig? Huilt ze veel?” De antwoorden waren duidelijk: baby’s die tijdens of net na de pandemie werden geboren, hadden vaker sociaal-emotionele uitdagingen. De onderzoekers denken dat stress in het gezin of bij moeders tijdens de zwangerschap hierin een grote rol speelt. 

Wat nu?

Het slechte nieuws: deze achterstanden verdwijnen niet zomaar. Een peuter heeft woorden nodig om vriendjes te maken en op school mee te komen. Gelukkig is er ook goed nieuws. Van der Klis en haar team pleiten voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld door meer focus op taal en lezen.

Lees verder onder de advertentie

Dit kun je zelf doen:

  • Lees voor (elke avond een verhaaltje, ja!)
  • Minder schermtijd (ja, we weten dat dat lastig is)
  • Laat ze lekker ravotten met andere kinderen, want samen spelen is het allerbeste medicijn

“Ouders denken vaak dat kinderen leren van tv-kijken, maar de taal- en sociaal-emotionele vaardigheden gaan dan niet vooruit. Als je die achterstanden wilt inlopen, is het veel beter om ze met vriendjes te laten spelen. Van tv-kijken leren kinderen niet de taal- of sociale vaardigheden die ze nodig hebben”, benadrukt Van der Klis.

Dus hop, televisie uit en naar de speeltuin! Zo kunnen we er samen voor zorgen dat deze generatie alles krijgt wat ze nodig hebben – van woordenschat tot knuffels.

Bron: NOS.

Meest bekeken