In samenwerking met Kek Mama

‘Sinds mijn dochter een telefoon heeft, krijg ik vaak hele lieve berichtjes’ – jullie ervaringen over een eerste telefoon(abonnement) voor je kind

Illustratie bij: ‘Sinds mijn dochter een telefoon heeft, krijg ik vaak hele lieve berichtjes’ – jullie ervaringen over een eerste telefoon(abonnement) voor je kind
Redactie Kek Mama
Redactie Kek Mama
Leestijd: 6 minuten

De overgang van basisschool naar middelbare school is een spannende tijd, niet alleen voor kinderen maar ook voor ouders. Dit is vaak het moment waarop veel ouders besluiten om hun kind een eerste telefoon te geven. Maar hoe kies je het juiste abonnement?

Uit onze recente enquête onder ouders, samen met hollandsnieuwe, blijkt dat veel van jullie zoekende zijn naar een betaalbare en betrouwbare optie die past bij de behoeften van je kind. Wij hebben op een rijtje gezet wat jullie belangrijk vinden voor het kiezen van een eerste telefoon(abonnement) voor je kind.

De leeftijd voor de eerste telefoon: wat zegt de data?

De resultaten van de enquête laten zien dat gemiddeld de meeste kinderen hun eerste telefoon krijgen tussen de 10 en 12 jaar, met name tijdens de overgang naar de brugklas. In de praktijk blijkt dat 23,6% van de ouders hun kind een telefoon geeft op 10-jarige leeftijd, gevolgd door 20,8% op 11-jarige leeftijd. “Voor veel ouders is dit de perfecte leeftijd omdat hun kind zelfstandiger wordt en meer verantwoordelijkheid aankan,” vertelt een moeder.

Maar soms is het voor kinderen wel nog even wennen waarvoor zo’n telefoon nou écht nuttig is. “Toen mijn zoon zijn eerste telefoon kreeg, belde hij me ’s ochtends vanuit zijn bed op om te zeggen dat hij wakker was. Terwijl ik gewoon beneden zat!” Oeps.

Toen mijn zoon zijn eerste telefoon kreeg, belde hij me ’s ochtends vanuit zijn bed op om te zeggen dat hij wakker was. Terwijl ik gewoon beneden zat!

Waarom een telefoon voor je kind?

De belangrijkste reden waarom ouders hun kind een telefoon geven, is voor de bereikbaarheid. Veel ouders willen zeker weten dat hun kind ze altijd kan bellen als ze op pad zijn. Zoals een moeder van een 11-jarige zegt: “Omdat mijn dochter een stuk moet fietsen naar de middelbare school in een andere stad, wil ik dat ze me altijd kan bereiken.” Maar ook om even een bericht te sturen als ze graag wat langer bij een vriendje willen blijven spelen. Daarnaast noemen ouders de noodzaak van een telefoon voor schoolroosters, bus- en treintijden, en communicatie met vrienden. Het blijkt dat de telefoon voor veel kinderen meer is dan een gadget voor spelletjes en foto’s; het is een essentieel hulpmiddel geworden in hun dagelijks leven. Net zoals bij jou. Alhoewel het over het algemeen met 65,3% wel de ‘afdankertjes’ of refurbished telefoons zijn. Nieuw is namelijk helemaal niet nodig.

Waar letten ouders op bij de keuze van een abonnement?

Uit de enquête blijkt dat kosten en gebruiksgemak de twee belangrijkste factoren zijn voor ouders bij het kiezen van een telefoonabonnement. Het blijkt dat 48,6% van de kinderen al een eigen telefoonabonnement heeft. Van de kinderen met een abonnement heeft maar liefst 94,3% een Sim Only abonnement, een abonnement zonder telefoon. Ouders kiezen hiervoor vanwege de flexibiliteit en lagere kosten. Een vader deelt zijn ervaring: “Het belangrijkste voor mij is dat mijn zoon niet boven zijn kostenplafond uitkomt. Dit voorkomt onverwachte kosten aan het einde van de maand.”  

Het ideale telefoonabonnement voor je kind

Hoe kies je dan zo’n abonnement voor je kind? Met zoveel opties op de markt is het gemakkelijk om te verdwalen in de wirwar van telefoonabonnementen, terwijl de eisen voor een telefoonabonnement voor je kind best simpel zijn. Wij zijn op onderzoek uitgegaan en met een Sim Only van hollandsnieuwe zit je sowieso goed. Zij bieden een eenvoudige en betaalbare oplossing.

Voordelen van hollandsnieuwe voor je kind:

  • Betaalbare, flexibele bundels: De Sim Only bundels zijn lekker voordelig en flexibel. Bij hollandsnieuwe internet, bel en sms je uit één bundel: 1 MB = 1 belminuut = 1 sms. Daar hoef je dus nooit over na te denken. En heeft je kind meer of minder bundel nodig? Hop, zo aangepast in de app.
  • Geen onverwachte kosten: Je betaalt vooraf, dus heb je nooit onverwachte kosten. Je kind kan niet buiten de bundel gaan, want op=op.  Is de bundel van je kind bijna op? Dan krijg je een seintje en kun je opwaarderen. Of niet natuurlijk.
  • Kids+ bundel: Met de kids+ bundel krijg je gratis onbeperkt bellen en sms’en bij een abonnement voor je kind. Zo kan je kind je altijd bereiken.
  • Inzicht via de hollandsnieuwe app: Met de handige app heb je altijd inzicht in het verbruik en tegoed van je kind.

Als ouder kun je met hollandsnieuwe zonder zorgen je kind laten bellen, appen of socializen, afhankelijk van jullie wensen. Zo zegt een ouder: “Het is een geruststellende gedachte dat mijn kind niet buiten de bundel kan gaan. Als de bundel op is, krijg ik een seintje en kan ik beslissen wat we doen. Geen verrassingen, en dat geeft mij rust.” En de kids+ bundel met onbeperkt bellen en sms’en komt ook goed van pas, ook als ze je over minder belangrijke zaken willen bereiken. Zoals een moeder vertelde: “Ze zat op het toilet en belde mij dat het toiletpapier op was.” Gelukkig waren haar belminuten niet op voor dit ‘noodgeval’.

Tips voor ouders: hoe ga je om met het telefoongebruik van je kind?

94,4% van de ouders geeft aan afspraken te maken over het telefoongebruik van hun kind. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat kinderen verantwoord omgaan met hun telefoon. Populaire regels zijn onder andere geen telefoon tijdens het eten, limieten op schermtijd, en het vermijden van sociale media voor een bepaalde leeftijd. Een moeder deelt: “We hebben duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet mag met de telefoon. Tot nu toe werkt dat prima!”

Verder stelt 75% van de ouders bepaalde instellingen in op de telefoon van hun kind om het gebruik te controleren, terwijl 84,7% het telefoongebruik van hun kind regelmatig controleert. “Ik check welke apps geïnstalleerd worden, met wie ze contact hebben en het eerste jaar checkte ik ook nog wat ze appt (taalgebruik, wel/niet reageren).” Maar afhankelijk van je eigen voorkeur is controle niet het enige wat kan helpen. Vooral het vertrouwen van je kind winnen en open te communiceren zorgt voor veilig en verantwoord gebruik, terwijl kinderen zelf kun grenzen kunnen ontdekken. Zoals een ouder treffend zegt: “Als je ze vertrouwen geeft dat ze er goed mee om kunnen gaan en niet boos wordt als ze een keer iets onhandigs doen, zullen ze eerder naar je toekomen als er echt iets misgaat.”

Met de juiste voorbereiding, begeleiding en een goed gekozen abonnement kan de eerste telefoon van je kind een waardevolle stap zijn in hun groei naar zelfstandigheid. Een Sim Only met kids+bundel van hollandsnieuwe is de perfecte manier om je kind voor het eerst een telefoonabonnement te geven. Wil je meer weten of het beste abonnement samenstellen voor je kind? Neem dan hier even een kijkje.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met hollandsnieuwe.

Meest bekeken