![sterrenbeelden koppig](https://img.kekmama.nl/w480/h480/d480/scalefit/kekmama/2024/07/sterrenbeelden-koppig-scaled.jpg)
Kinderen met deze sterrenbeelden luisteren vrijwel nooit
Als ouder heb je vast wel eens het gevoel dat je woorden het ene oor in en het andere oor uit gaan bij je kind. Maar wist je dat de sterren misschien een handje meehelpen?
Het is algemeen bekend dat praten en lezen met jonge kinderen cruciaal is voor hun taalontwikkeling. Maar wist je dat gesprekken over wiskunde in het dagelijks leven net zo belangrijk kunnen zijn voor hun rekenvaardigheden?
Recent onderzoek suggereert dat je, door simpelweg over rekenen en cijfers te praten, een stevige basis kunt leggen voor de wiskundeskills van je kind.
Uit 22 studies van de afgelopen twaalf jaar blijkt dat hoe vaker ouders wiskundige termen (dat zijn dus ook gewoon cijfers) gebruiken in gesprekken met hun kinderen, hoe beter de rekenprestaties van deze kinderen zijn. Onderzoekers observeerden interacties tussen ouders en kinderen in diverse settings en noteerden hoe vaak ouders cijfers of vormen benoemden. Kinderen die hoger scoorden op rekentests, hadden doorgaans ouders die vaker over wiskunde spraken tijdens deze observaties.
Het is echter belangrijk om te benadrukken dat deze studies een correlatie aantonen en geen direct causaal verband bewijzen. Andere factoren, zoals het opleidingsniveau en inkomen van de ouders, kunnen ook een rol spelen in de ontwikkeling van rekenvaardigheden. Toch suggereren de gegevens dat wiskundige gesprekken een positieve invloed kunnen hebben. Op zich niet heel gek, want we weten al lange tijd dat voorlezen ook goed is voor de taalontwikkeling.
Het gevonden verband was het sterkst bij kinderen tussen de 3 en 5 jaar. Bij oudere kinderen was de invloed ‘wiskundige gesprekken’ minder uitgesproken, waarschijnlijk omdat schoolonderwijs dan al een grotere rol speelt in hun rekenontwikkeling.
Interessant is dat het terloops bespreken van wiskundige termen effectiever lijkt dan formele wiskunde-oefeningen. Ouders die op natuurlijke wijze cijfers of vormen benoemen, zoals: “Geef me eens drie koekjes”, hebben kinderen die beter presteren in rekenen. Dit suggereert dat het integreren van wiskunde in dagelijkse gesprekken een eenvoudige en effectieve manier is om de rekenvaardigheden van je kind te stimuleren.
Door wiskunde op een speelse en natuurlijke manier in het dagelijks leven te integreren, help je je kind niet alleen om rekenvaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een positieve houding ten opzichte van wiskunde te krijgen. Het kost geen extra tijd of geld, alleen een beetje aandacht en wie weet groeit er bij je kind dan een enorme wiskundeknobbel.
Ga voor me-time met Kek Mama Magazine!