Volle bekers en halve bammetjes; veel kinderen komen na een schooldag weer thuis met een (half)gevulde lunchtrommel. Ze hebben vaak niet genoeg tijd in de lunchpauze. Dat moet anders, vinden jullie.
Lees verder onder de advertentie
Op social media reageerden jullie massaal op onze stelling: ‘De lunchpauzes in het continurooster zijn veel te kort’.
Angela: “Zeker! Onze jongste is van het ‘prop het naar binnen, want dan kun je spelen’, de oudste komt alles thuis met van alles en nog wat in haar broodtrommel en ‘ja, sorry, er was te weinig tijd’.
Lees verder onder de advertentie
Serena: “De tijd is vaak niet het probleem, maar er wordt vaak een filmpje opgezet. Daardoor ‘vergeten’ de kinderen te eten. En dan zijn de trommels niet leeg.”
Lizzy: “Mijn zoontje krijgt 20 minuten met een timer op. Vind ik niet zo’n goeie, die timer en dan relatief kort. Boterhammetjes (2, want kleuter) en stukjes fruit vaak wel op of bijna op, maar regelmatig volle drinkbekers. Zou van mij wel vijftien min later mogen en dan de school een kwartiertje later uit.”
Kelly: “Eens! Ze komen altijd met een zere buik weer thuis. Zelfs op schoolreisje had mijn zoon maar één keer pauze van tien minuten. Als ze daarna nog wilden eten moest het maar snel, snel tussendoor.”
Lees verder onder de advertentie
Eveline: “Mijn dochters krijgen maar vijftien minuten, soms zelfs maar tien! De school geeft aan dat de kinderen het zelf graag zo willen en geen dertig minuten nodig hebben. Daar ben ik het als ouder niet mee eens!”
Reanna: “Mijn zoon heeft tien minuten om te eten, vijftien minuten om te spelen en dan naar binnen. Mijn zoon van 11 redt het net om één boterham te eten en wat te drinken. Hij heeft vaak honger dus en ook hoofdpijn.”
Lees verder onder de advertentie
Ander geluid
Het kan gelukkig ook anders. Zo zegt Samantha: “De school waar onze dochter op zit, neemt de tijd om te eten. De broodtrommel komt altijd leeg weer mee naar huis; ze heeft nog tijd om naast twee boterhammen ook tomaatjes en komkommertjes te eten.” Nazife komt het ook niet bekend voor: “Mijn kind krijgt netjes alles op.” Leonie vindt dat we onze kinderen niet zo moeten ‘pamperen’: “Het is ook een kwestie van thuis oefenen met dooreten. Er is op school nou eenmaal geen half uur eettijd. Dat moet maar thuis.”
“Het is ook een kwestie van thuis oefenen met dooreten. Er is op school nou eenmaal geen half uur eettijd”
Lees verder onder de advertentie
Mirre is leerkracht in een middenbouwklas en spreekt zich uit over alle ‘harde meningen’. “We spelen eerst buiten en lunchen dan. Na een kwartier heeft nagenoeg iedereen gewoon zijn eten en drinken keurig op en zo niet? Dan mag je van mij echt nog wel even verder eten of drinken terwijl ik start met de klas.” Ze vervolgt: “En, ja, in één pauze kijken we NOS Jeugdjournaal of Het Klokhuis (educatief) en in de andere pauze lees ik voor. Ik vind het erg jammer dat alles rondom het onderwijs zo negatief gebracht wordt. Dat maakt het beroep er niet bepaald aantrekkelijker op in tijden van tekorten.”
Kinderen verzinnen de gekste dingen om ergens onderuit te komen. Vaak met hele slechte smoezen die je zo doorziet, maar soms zijn ze slimmer dan je verwacht. Zo dacht Sylvia maandenlang dat haar dochter naar paardrijles ging, maar dat was helemaal niet zo.
We kennen allemaal wel een verhaal over een bizar betaalverzoek, toch? Dat is lachen, tot het je ineens zelf overkomt. Sonja kreeg een Tikkie van het vriendje van haar dochter.
In de podcast Geuze & Gorgels vertelt Monica Geuze dat ze de achternaam van haar dochter wil laten aanpassen. Zara-Lizzy gaat nu door het leven met de naam van haar vader, Veldwijk, en dat ziet haar moeder graag anders.
We doen het allemaal weleens: uit automatisme roepen we “Goed gedaan!” als onze kinderen iets presteren. Volgens kinderpsycholoog Becky Kennedy zijn juist deze twee woorden – hoe goedbedoeld ook – niet altijd goed voor het zelfvertrouwen van je kind.
Als ouder wil je natuurlijk niets liever dan je kleintje na het zwemmen lekker warm inpakken met een zachte handdoek. Maar wist je dat de manier waarop je die handdoek omdoet, een groot verschil kan maken voor de veiligheid van je kind? Zweminstructrice en waterveiligheidsadvocate Nikki Scarnati deelde onlangs een belangrijke tip.