Het was niet haar plan influencer te worden, want haar hart ligt bij haar bedrijven. Al is Kae Sutherland (24) nog maar weinig op kantoor geweest sinds de geboorte van Loua (8 maanden).
Lees verder onder de advertentie
Haar zwangerschap was nog maar net bekend of Kae kreeg aan de lopende band opmerkingen over haar leeftijd. “Stond ik opeens in allemaal lijstjes van de meidenbladen: ‘Deze jonge meiden worden nu al moeder’. Ik snapte er niks van. Ik bedoel: ik was 23!” Ze was op haar zeventiende al klaar voor het moederschap, zegt Kae.
Lees verder onder de advertentie
“Misschien over twee jaar dan”
“Ik wist mijn hele leven al dat ik dolgraag en jong moeder wilde worden, ik weet niet waar dat vandaan komt. Mijn vriend Diego en ik woonden een week samen toen we het voor het eerst over kinderen hadden. Oké, dat zeventien wel heel jong was, begrepen wij ook wel. ‘Misschien over twee jaar dan’, zeiden we. Konden we in elk geval onze opleidingen afmaken. Ik deed versneld mbo marketing en communicatie in twee jaar, Diego zat op de filmacademie. Het plan was dat ik daarna een hbo-opleiding zou volgen, zoals mijn ouders zo graag wilden. Maar ik was achttien toen ik mijn mbo afrondde, had nog geen idee wat ik wilde studeren, en nam een tussenjaar. ‘Prima’, zeiden mijn ouders, ‘maar dan moet je wel iets zinnigs doen.’”
Dat werden twee bedrijven: sieradenlabel 4Ever with Everyone – “een uit de hand gelopen hobby in armbandjes fröbelen” met inmiddels meer dan tweehonderd verkooppunten – en social-mediabureau A-Sociaal Media. Plús een professioneel Instagramaccount met 139 duizend volgers waarop Kae (deels betaald) kleding promoot en dingen deelt over het moederschap en interieur. En passant werkt ze aan een eigen kledinglijn, die in januari op de markt moet komen. Dat alles runt ze vanuit een “hysterisch kantoor in pasteltinten” in het centrum van Amsterdam, met een team van zeven vrouwen. De hbo-opleiding is er nooit van gekomen.
Lees verder onder de advertentie
Influencer
“Ik wilde eigenlijk helemaal geen influencer worden”, bekent Kae. “Ik vond het leuk om dingen over mijn leven te posten, maar mijn hart lag bij mijn bedrijven. De betaalde samenwerkingen met merken voor mijn Instagram-account bestaan pas een jaar. Het bereik dat ik nu op Instagram heb, is me overkomen, maar ik vind het leuk dat ik er deels mijn werk van heb kunnen maken. Al hoef je van mij geen beautyposts te verwachten: ik gebruik hooguit een beetje blusher.”
Lees verder onder de advertentie
Gelukkig is er compagnon en grafisch ontwerper Romy Egas, met wie ze eind 2015 A-Sociaal Media oprichtte en die alle zaken waarneemt wanneer Kae er niet is. “Ze kwam als stagiair voor mijn sieradenlabel binnen, maar ik wilde haar niet kwijt. Ik had alleen geen geld om haar een contract te bieden, dus richtten we samen A-Sociaal Media op. We deden niets aan reclame voor mijn sieraden, alle promotie verliep via social media. Steeds vaker kreeg ik vragen van retailers of wij hun social-mediakanalen niet ook konden vormgeven.” Zo geschiedde.
Een gouden greep, zo bleek. Tijdens haar zwangerschap werkte Kae door tot twee dagen voor de uitgerekende datum – vijf dagen per week, minimaal van negen tot zeven. “Maar sinds Loua er is, ben ik nog maar weinig op kantoor geweest. Het gaat gewoon niet. In de eerste drie maanden vanwege het huilen: ze bleek verborgen reflux te hebben. Elke keer als ze uit mijn borst dronk, begon ze te gillen. Na vijf maanden stapte ik over op speciale voeding, en werd ze een heel ander kind. Maar de hele dag een baby mee naar de zaak, dat werkt niet.”
Lees verder onder de advertentie
Tegen alle verwachtingen in zijn Kae’s ambities veranderd sinds ze moeder is, zegt ze. “Ik werk wel veel thuis. Kruip meteen achter mijn laptop zodra Loua slaapt. Maar ze slaapt nooit langer dan drie kwartier aaneen, en eigenlijk ben ik dan gewoon het liefst met haar bezig.”
“Waarom beginnen we er niet gewoon nu aan?”
Dat het toch nog tot haar 23e duurde tot Kae zwanger raakte, is puur toeval. “We waren zo druk geweest met onze opleidingen, mijn bedrijven, en Diego ondertussen met zijn eigen restaurant onder ons huis dat hij had overgenomen van zijn ouders, dat we op een dag tegen elkaar zeiden: ‘Jee, de tijd is echt snel gegaan. Kijk waar we staan. Waarom beginnen we er niet gewoon nu aan?’ Toen was het zo gebeurd.”
Lees verder onder de advertentie
Drie kinderen, daar droomt ze van. “Ik vind het moederschap heerlijk. Zit wel enorm boven op Loua: als een van de oma’s of mijn vriendinnen haar maar even vasthoudt, denk ik al: geef nu maar weer hier. Ik ben best een bezorgd type. Niet alleen over Loua; ook over anderen. Ik heb me gelukkig nog niet echt zorgen hóeven maken – los van die reflux dan.
Een fijne oppas vinden is een zegen. Want als ouder is het een klein wonder als je iemand vindt die je leuk vindt, betrouwbaar is én altijd beschikbaar. Maar soms bezorgt zo’n zegen je ook bijna een hartaanval. Als je een Tikkie van 800 euro krijgt bijvoorbeeld.
Het kabinet presenteert de voorjaarsnota met maatregelen die de portemonnee van veel Nederlanders raken. Belastingverhogingen en een verlaging van het kindgebonden budget staan centraal in de plannen om de begroting sluitend te krijgen.
Iedere ouder maakt fouten. Kleine, grote, gênante – het hoort erbij. En meestal kun je er achteraf hartelijk om lachen. Maar soms ook niet. Carlijn baalt nog altijd dat haar dochter zilveren tanden heeft door haar fout.
Zangeres Eva Simons, die dit jaar de rol van Maria speelt in The Passion, deelt een intens persoonlijk verhaal. Tijdens een repetitie voor de paasvertelling kreeg ze een miskraam. “Het was intens verdrietig.”
“Ik vroeg het eigenlijk gewoon voor de grap…” Dat schrijft de 28-jarige Natallia Tarrien over het moment dat ze ChatGPT raadpleegde vanwege een vreemd gevoel in haar kaak. Wat begon als een onschuldig gesprekje met een chatbot, eindigde met een spoedopname, een bevalling en… het redden van haar leven.
Weet je wat jij op dinsdag moet doen? Nee, geen was vouwen of kind nummer drie ophalen van zwemles. Dinsdag is dé dag om je vakantie te boeken. Dat is niet zomaar een moedergevoel, maar keihard onderzocht door de CheapTickets.nl.