Eerste kerstdiner op school: ‘Een halfuur later belde zijn juf’
Het is spannend, zo’n eerste kerstdiner op school. En dan kan je kleine in al z’n enthousiasme de festiviteiten íets te ver door trekken.
Van TikTok-tutorials tot de rijen vol kleurrijke flesjes en paletten bij de drogist: tieners duiken steeds dieper in de wereld van skincare en make-up. En dat roept heel wat reacties op.
Dermatologen, ouders en opvoedgoeroes hebben hun twijfels, maar Gioia (37), moeder van twee jonge meiden, ziet het anders. Gioia: “Tienermeiden nemen Sephora over, en ja, daar hoort ook mijn duo bij. Maar in plaats van gefrustreerd te raken door hun vroege fascinatie voor make-up, doe ik gewoon gezellig mee.”
Ik snap dat het gek lijkt om naast een meisje dat nog rekensommen oefent te shoppen voor foundation, maar hier staan we dan. Er is al genoeg gezegd over deze vroege make-up obsessie, en veel daarvan was kritisch. Artsen, psychologen en ouders, allemaal hadden ze hun zegje. En ik ben het eens met veel van hun zorgen, maar ik begrijp ook de aantrekkingskracht. Als iemand die zelf ooit make-up afwees en worstelde met onzekerheden over haar uiterlijk, snap ik hoe deze trend een gevoel van erbij horen kan geven.
Dat mijn dochters van 12 en 10 jaar ook niet immuun zijn voor deze pre-puberale cosmetica-rage, verbaast me niets. Ik heb ze van jongs af aan gestimuleerd om met make-up te spelen. Het begon met prinsessen-lipgloss en glitteroogschaduw. Mijn make-up tafel stond altijd paraat voor een likje lippenstift of een spray parfum. En nu zijn mijn meiden doorgegroeid naar het make-up en skincare walhalla: Sephora.
Het opvoeden van mijn meiden met een relaxte make-upregel is totaal anders dan mijn eigen jeugd. Met strenge ouders was make-up verboden terrein tot mijn 18e. Bij ons thuis werd make-up gezien als iets wat mijn natuurlijke schoonheid zou verminderen, of zelfs als een toegangspoort tot nog erger gedrag. Ik herinner me een keer dat ik, in het geheim natuurlijk, make-up uitprobeerde bij een vriendinnetje thuis. Die blauwe oogschaduw stond haar prachtig, maar bij mij zag het er… laten we zeggen, minder charmant uit. Het was pijnlijk duidelijk dat make-up voor meisjes zoals ik een ander verhaal was.
Maar de tijden zijn veranderd, en ik ook. Waar ik make-up ooit wantrouwde, omarm ik het nu, vooral als moeder. Sephora is voor mij een snoepwinkel vol kleurige cosmetica. Het gesprek is veranderd en de producten zijn verbeterd.
Als ik met mijn dochters Sephora binnenstap, blijf ik in mijn mama-rol. Sommige dingen veto ik (zoals glycolzuur), andere moedig ik aan (hallo, getinte zonnebrandcrème!). We houden het budget onder controle, maar genieten wel van het uitproberen van nieuwe dingen. Dit proces is niet alleen leerzaam voor mijn meiden, maar ook voor mij. Het is een manier voor hen om mij niet alleen als mama te zien, maar ook als persoon met een eigen wil, smaak en keuze,
De wereld van make-up mag dan vaak onder vuur liggen, maar voor mij en mijn dochters is het een speeltuin van ontdekking, creativiteit, vreugde en zelfexpressie. Want uiteindelijk is schoonheid – en zelfacceptatie – leeftijdsloos.”
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.